יום רביעי, 7 ביוני 2017

פירוש התורה - וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
בראשית יא ה] וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם
[תרגום אונקלוס]  ואתגלי ה', לאתפרעא על עובד קרתא ומגדלא, דבנו, בני אנשא
[תרגום יונתן] וְאִתְגְלֵי יְיָ לְאִיתְפַּרְעָא מִנְהוֹן עַל עוֹבַד קַרְתָּא וּמַגְדְלָא דְבָנוּ בְּנֵי נְשָׁא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 107]):
"ונתגלה ה׳ להפרע מהם על מעשה העיד והמגדל אשר בנו בני האדם."
ב' מעניין לתת כאן את פירוש רש"י:
וירד ה' לראות - לא הוצרך לכך אלא בא ללמד לדיינים שלא ירשיעו הנדון עד שיראו ויבינו במדרש רבי תנחומא
בני האדם - אלא בני מי שמא בני חמורים וגמלים אלא בני אדם הראשון שכפה את הטובה ואמר האשה אשר נתתה עמדי אף אלו כפו בטובה למרוד במי שהשפיעם טובה ומלטם מן המבול
ג' תרגומים כותבים דברים דומים לפירוש רש"י בצורה ברורה: ואתגלי ה', לאתפרעא שבעברית ונתגלה ה׳ להפרע .
אולי, ברור שהקב"ה לא צריך לרדת ולראות, הרי הקב"ה יודע הכול, והפסוק רמז, לפי פירוש רש"י.
אפשר אולי להבין, ההתגלות של הקב"ה היא על ידי המעשה, לְאִיתְפַּרְעָא מִנְהוֹן . יכול להיות שיש כאן רמז שכול התגלות של הקב"ה מבוצע, נעשה על ידי המעשה, הפעולה של הקב"ה.
לכן, הקיום של הקב"ה מוכח על ידי מעשיו, העולם, האנושות, וכול השאר של דברי הבריאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה