בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר
קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ
בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ
לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד
תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
נח:
[בראשית יא ד] וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ
בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.
[תרגום אונקלוס] ואמרו הבו נבני לנא
קרתא, ומגדלא ורישיה מטי עד צית שמיא, ונעביד לנא, שום: דלמא נתבדר, על אפי
כל ארעא.
[תרגום יונתן]
וַאֲמָרוּ הָבוּ נִבְנֵי לָנָא קַרְתָּא וּמִגְדְלָא וְרֵישֵׁיהּ מָטֵי עַד צֵית
שְׁמַיָא וְנַעֲבֵד לָנָא סִגְדוּ בְּרֵישֵׁיהּ וְנִשְׁוֵי חַרְבָּא בִּידֵהּ
וּתְהֵי עַבְדָא לְקִיבְלֵהּ סִדְרֵי קְרָבָא קָדָם עַד לָא נִתְבַּדַר מֵעִלַוֵי
אַנְפֵּי אַרְעָא:
[תרגום ירושלמי
(קטעים)] וְאָמְרִין אִתוּן כְּעַן וְנִבְנֵי לָנָא קִרְיָיא וּמִגְדַל
וְרֵישֵׁיהּ מַמְטֵי עַד צֵית שְׁמַיָא וְנַעֲבֵּיד לָן בְּגַוֵיהּ בֵּית סְגִידוּ
בְּרֵאשֵׁיהּ וְנִתַּן חַרְבָּא בְּגוֹ יְדֵיהּ וּתְהֵא עַבְדָא לְקִבְּלֵיהּ
סִדְרָא קְרָבָא קָדָם עַד דְלָא נִתְבַּדַר עַל אַפֵּי כָּל אַרְעָא:
א' תרגום
יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 106]):
"ויאמרו הבה נבנה
לנו עיר ומגדל וראשו (של המגדל) מגיע עד גובה שמים, ונעשה לנו (בית) השתחואה (היינו ע״ז להשתחוות לפניה) בראשו, ונשים חרב
בידה, (זה גם כן לשם ע״ז) ותהיה עושה לנגדו, סדרי מלחמה, בטרם נפוץ
על פני כל הארץ."
ב'
תרגום
ירושלמי (קטעים) כותב בפירוש מה שהיה כתוב בין השורות (בסוגריים J )
בתרגום יונתן:
"ואמרו אנחנו
עכשיו ונבנה לנו עיר ומגדל וראשו (של המגדל) מגיע עד גובה השמיים, ונעשה לנו בתוכו
בית השתחוות (עבודה זרה), וניתן חרב בתוך ידו, ויהיה מעשה נגדו, סדרי מלחמה, לפני
שנתבדר על פני כול הארץ."
ג'
לעניות דעתי, מעניין ביותר הפסוק הזה. הפסוק
מתאר התנגדות פעילה נגד הקב"ה, אולי בגלל המצוות, החוקים, והגזירות של
הקב"ה. הרמז לכך הוא העבודה הזרה שאמורה להחליף את עבודת הקב"ה.
דבר זה חוזר על עצמו
במשך כול ההיסטוריה של האנושות, ולפעמים גם של עם ישראל (ראה מלכות ישראל, לפני
חורבן בית המקדש הראשון).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה