יום חמישי, 22 ביוני 2017

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית יב א] וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.
[תרגום אונקלוס] ואמר ה' לאברם, איזיל לך מארעך ומילדותך ומבית אבוך, לארעא, דאחזינך
[תרגום יונתן]  וַאֲמַר יְיָ לְאַבְרָם אִיזֵיל לָךְ מֵאַרְעָךְ אִתְפְּרֵשׁ מִן יַלְדוּתָךְ פּוּק מִבֵּית אָבוּךְ זִיל לְאַרְעָא דְאַחֲזִינָךְ:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 115]):
"וה׳ אמר לאברס לך לך מארצך, הפרש עצמך ממולדתך, צא מבית אביך, לך אל הארץ אשר אראך."
ב' התוספת של תרגום יונתן היא הפרש עצמך ממולדתך , וגם צא מבית אביך .
-          תרגום יונתן מסביר את המקרא. הפעם יש פועל על יד כול אחד מהכינויים של מקום:
לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ , וגם הפרש עצמך ממולדתך , וגם צא מבית אביך .
בתרגום יונתן יש התאמה מלאה בין שם המקומות, לבין הפועלים הקשורים להם.
ג' אולי אפשר לשאול:
-          לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ , אבל הרי אברם כבר יצא קודם מארצו, 'מֵאוּר כַּשְׂדִּים, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן'.
-          הפרש עצמך ממולדתך , אבל הרי כבר פרש ממולדתו, או כמו שכותב תרגום יונתן אִתְפְּרֵשׁ מִן יַלְדוּתָךְ . אברם היה כבר נשואי.
-          צא מבית אביך , אבל הרי אביו, תרח כבר היה מת לפני שאברם יצא מחרן.
שלושת הביטויים האלה, מתארים המצב הקשה ביותר של מעבר ממקום למקום, גם לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ , וגם הפרש עצמך ממולדתך , וגם צא מבית אביך .
יכול להיות שלביטויים אלה אין קשר ישר למציאות, אלא באים לתאר את הדבר הקשה ביותר שעשה אברם, לפי מצוות הקב"ה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה