בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר שמות, פרשת משפטים:
[שמות כב יז] מְכַשֵּׁפָה, לֹא תְחַיֶּה.
[תרגום אונקלוס] חָרָשָׁא, לָא תַּחֵי.
[תרגום יונתן] עַמִּי
בְנֵי יִשְרָאֵל כָּל עֲבִיד חַרְשִׁיּוּתָא לָא תְקַיְימוּן:
א' תרגום
יונתן בעברית:
" עַמִּי בְנֵי
יִשְרָאֵל, כול עושה כישוף (מעשי כשפים) לא תחיה."
חַרְשִׁיּוּתָא – חרשי – sorcery
(מילון יסטרוב – מילון לתלמוד) מְכַשֵּׁפָה
רש"י
מפרש:
מכשפה לא תחיה
– (סנהדרין סז) אלא תומת בב"ד ואחד זכרים ואחד נקבות אלא שדבר הכתוב בהווה
שהנשים מצויות מכשפות
רמב"ן
מסביר קצת על שורש הציווי:
מכשפה לא תחיה
- אמר למעלה בכל חייבי מיתות מות יומת (לעיל יד טז כא יב) והטעם שהוא חייב מיתה
ומצות עשה עלינו להמית אותו ממה שנאמר ובערת הרע מקרבך
(דברים יז ז) או מזה בעצמו שיצוה
יומת אבל בכאן לא אמר מכשפה מות תמות כי החמיר בה להזהיר אותנו בלאו שלא נחיה אותה
והטעם מפני שהיא טמאת השם רבת המהומה והשוטים נפתים אחריה החמיר בה בלאו וכן
בכל מרובי התקלה כגון שאמר במסית ולא תחמול ולא תכסה עליו (שם יג ט) ואמר
ברוצח ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות (במדבר לה לא)
-
יש
כאן אולי גם דוגמה של עיקרון חשוב ביהדות: טובת הכלל קודמת לטובת הפרט, וגם זכויות
הכלל קודמות לזכויות הפרט.
לעניות דעתי, זה דבר די
ייחודי בין תרבויות העולם. לעניות דעתי, זה דבר מצוין!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה