דברים חיים רחמים
כתוב בספר במדבר, פרשת חקת:
[במדבר כא
כז] עַל כֵּן יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן עִיר
סִיחוֹן.
[תרגום
אונקלוס] עַל כֵּן יֵימְרוּן מַתָּלַיָּא עוּלוּ לְחֶשְׁבּוֹן תִּתְבְּנֵי
וְתִשְׁתַּכְלַל קַרְתָּא דְּסִיחוֹן׃
[תרגום
יונתן] עַל כֵּן יֵימְרוּן בְּחִידְתָא מְתוּלַיָיא אָמְרִין צַדִיקַיָא
דְשָׁלְטִין בְּיִצְרֵיהוֹן אִיתוּ וְנַחְשׁוֹב זֵיינָא דְעוּבְדָא טָבָא כֻּלוֹ
קֳבֵיל אַגְרָא וַאֲגַר עוֹבָדָא בִּישָׁא כֻּלוֹ קֳבֵיל זֵיינָא יִתְבְּנֵי
וְיִשְׁתַּכְלַל דְמִיתְעַר וּמְשִ¦יחַ בְּאוֹרַיְיתָא:
[ירושלמי
(קטעים)] מִן בְּגִין כֵּן יֵימְרוּן מְתוּלֵי מְתָלַיָיא עוּלוּ:
א' תרגום אונקלוס בעברית:
על כן, יאמרו
משלים, תעלו לחשבון, תבנה, ותשפר עירו של סיחון.
ב' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – במדבר דף 361]):
על
כן יאמרו
כחידה, אומרים
הצדיקים השולטים ביצרם
: בואו ונחשוב הפסד
של מעשים
טובים כנגד
השכר, ושכר
מעשים רעים
כנגד ההפסד,
יבנה ויתכונן המתעורר
ומשיח בתורה.
-
ירושלמי (קטעים):
מן כן, יאמרו אומרי המשלים, עלו.
-
רש"י מפרש:
עַל כֵּן – עַל אוֹתָהּ מִלְחָמָה שֶׁנִּלְחַם סִיחוֹן בְּמוֹאָב.
יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים – בִּלְעָם, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ: "וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ" (במדבר כג,יז).
הַמֹּשְׁלִים – בִּלְעָם וּבְעוֹר (מדרש תנחומא חוקת כד), וְהֵם אָמְרוּ: "בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן", שֶׁלֹּא הָיָה
סִיחוֹן יָכוֹל לְכָבְשָׁהּ, וְהָלַךְ וְשָׂכַר אֶת בִּלְעָם לְקַלְּלוֹ (שם).
וְזֶהוּ שֶׁאָמַר לוֹ בָּלָק: "כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תְּבָרֵךְ
מְבֹרָךְ" וְגוֹמֵר
(במדבר כב,ו; מדרש תנחומא בלק ד).
תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן – חֶשְׁבּוֹן בְּשֵׁם סִיחוֹן, לִהְיוֹת עִירוֹ.
-
כתוב במקרא יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים.
כתוב בתרגום אונקלוס יֵימְרוּן מַתָּלַיָּא, כתוב בתרגום יונתן יֵימְרוּן
בְּחִידְתָא, כתוב בירושלמי
(קטעים)
יֵימְרוּן מְתוּלֵי מְתָלַיָיא.
יכול להיות שהמושלים שבמקרא, הם בתוך המשלים, והחידות שבתוך
התרגומים. יכול להיות שהמשלים, והחידות הם הנבואות של המושלים שבמקרא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה