יום שלישי, 25 בינואר 2022

[במדבר כא כט] אוֹי לְךָ מוֹאָב אָבַדְתָּ עַם כְּמוֹשׁ נָתַן בָּנָיו פְּלֵיטִם וּבְנֹתָיו בַּשְּׁבִית לְמֶלֶךְ אֱמֹרִי סִיחוֹן.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

       כתוב בספר במדבר, פרשת חקת:          

[במדבר כא כט] אוֹי לְךָ מוֹאָב אָבַדְתָּ עַם כְּמוֹשׁ נָתַן בָּנָיו פְּלֵיטִם וּבְנֹתָיו בַּשְּׁבִית לְמֶלֶךְ אֱמֹרִי סִיחוֹן.

[תרגום אונקלוס] וָי לְכוֹן מוֹאֲבָאֵי אֲבַדְתּוּן עַמָּא דְּפָלְחִין לִכְמוֹשׁ מְסַר בְּנוֹהִי צִירִין וּבְנָתֵיהּ בְּשִׁבְיָא לְמַלְכָּא אֱמוֹרָאָה סִיחוֹן׃

[תרגום יונתן] יְיָא לְכוֹן סַנְאֵי צַדִיקַיָא אֲבַדְתּוּן עַמָא דִכְמִישׁ מִדְסֵינַת פִּתְגָמֵי אוֹרַיְיתָא לֵית לְהוֹן תַּקַנְתָּא עַד דְיֵיצְרְכוֹן לְמִגְלֵי לַאֲתַר דְיִלְפוּן אוֹרַיְיתָא וּבְנֵיהוֹן וּבְנַתְהוֹן מִתְרַחֲקָן בְּשִׁבְיַית חַרְבָּא כָּל קֳבֵל מִתְמָלְכִין בְּמוֹלְכָנָא דְאוֹרַיְיתָא אֱמוֹרָאִין וּמְשִיחִין בְּאוֹרַיְיתָא:

[ירושלמי (קטעים)] אוֹי לְכוֹן מוֹאֲבָאֵי סַפְתוּן וּבָדְתוּן פַּלְחֵי טַעֲוָותָא כְּמוֹשׁ מְסַרְתּוּן בְּנֵיכוֹן כְּפוּתִין בְּקוֹלַרְיָיא וּבְנַתְכוֹן בְּשִׁבְיָיתָא לְמַלְכֵיהוֹן דֶאֱמוֹרָאֵי סִיחוֹן:

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – במדבר דף 367]):   

ב ס פ ר יין הטוב פי׳, אוי לכם (מואב) שונאי הצדיקים, אבדתם (עצמכם) עם כמוש, משנאתם את דברי התודה אין להם תקנה עד שיצטרכו לגלות למקום שלומדים תורה, ובניהם ובנותיהם מתרחקים בשביית חרב כנגד (הנושאין ונותנים) ומתמלכים בליבון (הלכות) התורה של אמוראים והמשיחים (בדברי) תורה.

-        ירושלמי (קטעים) בעברית:

אוי לכם מואב, קיצצו אותם,  כלו אותם, עובדי עבודה זרה כמוש, מסרת בניכם קשורים בצוואריהם, ובנותיכם בשווי למלכי אמורי סיחון.

-        מעניין איך תרגום יונתן קושר בין אסון מואב לבין שנאתם לתורה. מעניין גם, האפשרות שניתנן להם לחזור בתשובה וכן ללמוד

תורה. הקשר לתורה מזכיר אולי את אמירת חז"ל "ותלמוד תורה  כנגד כולם". לעניות דעתי, לומדים תורה, לימוד תורה, מביא מידות טובות, ועשיית המצוות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה