בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,
וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר במדבר, פרשת מסעי:
[במדבר לג א, ב] א אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל,
אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם--לְצִבְאֹתָם: בְּיַד-מֹשֶׁה,
וְאַהֲרֹן. ב וַיִּכְתֹּב
מֹשֶׁה אֶת-מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם--עַל-פִּי יְהוָה;
וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם.
[תרגום
אונקלוס] א אִלֵּין
מַטְּלָנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, דִּנְפַקוּ מֵאַרְעָא
דְּמִצְרַיִם--לְחֵילֵיהוֹן: בִּידָא דְּמֹשֶׁה, וְאַהֲרוֹן. ב וּכְתַב
מֹשֶׁה יָת מַפְּקָנֵיהוֹן, לְמַטְּלָנֵיהוֹן--עַל מֵימְרָא דַּייָ; וְאִלֵּין
מַטְּלָנֵיהוֹן, לְמַפְּקָנֵיהוֹן.
[תרגום
יונתן] א אלה
אִלֵין מַטְלָנֵי בְנֵי יִשְרָאֵל דִי נְפָקוּ מֵאַרַע דְמִצְרַיִם
לְחֵילְוַתְהוֹן כַּד אִתְעֲבִידוּ לְהוֹן נִיסִין עַל יַד משֶׁה וְאַהֲרן: ב וּכְתַב משֶׁה יַת מַפְקָנֵיהוֹן לְמַטְלָנֵיהוֹן עַל מֵימַר דַיְיָ
וְאִלְיֵין מַטְלָנֵיהוֹן לְמַפְקָנֵיהוֹן:
א'
כתוב במקרא בְּיַד-מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן , כותב
תרגום יונתן כַּד אִתְעֲבִידוּ לְהוֹן נִיסִין עַל יַד משֶׁה וְאַהֲרן שבעברית
כאשר נעשו להם (עם ישראל) ניסים על ידי משה ואהרון.
ב'
אפשר לשאול אולי, הניסים נעשו על ידי משה ואהרון, ולא על
ידי הקב"ה?
ג'
תירוץ אפשרי הוא, שהכתוב בְּיַד-מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן מתייחס
לכך שמשה ואהרון (עזר לו, או גם אהרון חשוב בכתיבת התורה) רשמו או שמרו על הנעשה
או כתבו את הפרשה זאת, כמו כול התורה.
אבל, ברור שהניסים נעשו על ידי הקב"ה.
ד'
דבר זה, שמשה ואהרון רשמו את המסעים (דרך אגב, לפי
האקדמיה ללשון העברית, שתי צורות הריבוי מסעות ומסעים כשרות), אבל הקב"ה עשה את הניסים, כפי שכתוב בפסוק
ב:
[במדבר
לג ב] וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת-מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם--עַל-פִּי יְהוָה .
ז"א,
הקב"ה ציווה, ומשה בליווי אהרון הוציאו לפועל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה