יום שני, 8 באוגוסט 2016

וְאִישׁ אֲשֶׁר-יִטְמָא וְלֹא יִתְחַטָּא

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר במדבר, פרשת חוקת:
[במדבר יט כ] וְאִישׁ אֲשֶׁר-יִטְמָא וְלֹא יִתְחַטָּא, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִתּוֹךְ הַקָּהָל:  כִּי אֶת-מִקְדַּשׁ יְהוָה טִמֵּא, מֵי נִדָּה לֹא-זֹרַק עָלָיו--טָמֵא הוּא
[תרגום אונקלוס] וּגְבַר דְּיִסְתָּאַב וְלָא יַדֵּי עֲלוֹהִי, וְיִשְׁתֵּיצֵי אֲנָשָׁא הַהוּא מִגּוֹ קְהָלָא:  אֲרֵי יָת מַקְדְּשָׁא דַּייָ סַאֵיב, מֵי אַדָּיוּתָא לָא אִזְדְּרִיקוּ עֲלוֹהִי--מְסָאַב הוּא.
[תרגום יונתן] וּגְבַר דְיִסְתָּאַב וְלָא יַדֵי עֲלוֹי וְיִשְׁתֵּיצֵי בַר נְשָׁא הַהוּא מִגוֹ קְהָלָא אֲרוּם יַת מַקְדְשָׁא דַיְיָ סָאִיב מֵי אַדְיוּתָא לָא אִזְדְרִיקוּ עֲלוֹי מְסָאָב הוּא:
א' כתוב במקרא וְאִישׁ , וכתוב בתרגומים וּגְבַר, ז"א, גבר .
ב' אפשר אולי לשאול, למה רק גבר ולא גם אישה?
ג' יכול להיות שכאן הפסוק מדבר על הכניסה לבית המקדש, ויכול להיות שהגבר היה נכנס בדרך כלל לבית המקדש, והרבה פחות האישה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה