בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ
בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ
וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ
לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד
תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר דברים, פרשת
דברים:
[דברים א ו] יְהוָה אֱלֹהֵינוּ דִּבֶּר
אֵלֵינוּ, בְּחֹרֵב לֵאמֹר: רַב-לָכֶם שֶׁבֶת, בָּהָר הַזֶּה.
[תרגום אונקלוס] יְיָ
אֱלָהַנָא מַלֵּיל עִמַּנָא, בְּחוֹרֵב לְמֵימַר: סַגִּי לְכוֹן
דִּיתֵיבְתּוּן, בְּטוּרָא הָדֵין.
[תרגום יונתן] יְיָ
אֱלָהֵין מַלֵיל עִמָן וְלָא אֲנָא בְּאַנְפֵּי נַפְשִׁי בְּחוֹרֵב
לְמֵימָר סַגִי לְכוֹן וְאִתְהַנִי לְכוֹן עַד הָאִידְנָא דְקַבֵּילְתּוּן בֵּיהּ
אוֹרַיְיתָא וַעֲבַדְתּוּן בֵּיהּ מַשְׁכְּנָא וּמָנוֹי וְאַקֵימְתּוּן רַבָּנִין
עֲלֵיכוֹן וּמַבְעַן בִּישׁ לְכוֹן לְאִיתְרָחָא בְּטַוְורָא הָדֵין:
א' שם
הר חורב הוא שם אחר להר סיני , כפי שכתוב בספר ארץ קדומים קפלן, יעקב בן שלמה ,
1839, וילנה, דף 172 חורב (עיין סיני)
.
ב' מוסיף
תרגום יונתן וּמַבְעַן בִּישׁ לְכוֹן לְאִיתְרָחָא בְּטַוְורָא הָדֵין שבעברית
והרהור רע לכם להמתין בהר הזה .
-
כתוב
בספר במדבר, פרשת בהתעלתך:
[במדבר יא א] וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים,
רַע בְּאָזְנֵי יְהוָה; וַיִּשְׁמַע יְהוָה, וַיִּחַר אַפּוֹ, וַתִּבְעַר-בָּם
אֵשׁ יְהוָה, וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה.
-
כתוב
במקרא כְּמִתְאֹנְנִים שבעברית כמתלוננים, כקובלים .
יכול להיות והרהור רע לכם להמתין בהר הזה
קשור עם כְּמִתְאֹנְנִים . יכול להיות שעם ישראל, אפילו על הר סיני
ומיד אחרי ההופעה המרשימה ביותר של הקב"ה וכול הניסים שנעשו על הר סיני, עם
ישראל כבר מתלונן, קיבל 'רגליים קרות', ורוצה לחזור למצרים!
-
לכן,
והרהור רע הוא לא להתעכב כדי ללמוד תורה, אלא כדי לחזור למצרים. ונגד הרהור
רע זה מתקומם ומוחה משה רבינו ע"ה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה