בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ
בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ
וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ
לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד
תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר במדבר, פרשת מטות:
[במדבר ל טז] וְאִם-הָפֵר יָפֵר אֹתָם, אַחֲרֵי שָׁמְעוֹ--וְנָשָׂא,
אֶת-עֲוֹנָהּ.
[תרגום
אונקלוס] וְאִם בַּטָּלָא יְבַטֵּיל יָתְהוֹן, בָּתַר דִּשְׁמַע--וִיקַבֵּיל,
יָת חוֹבַהּ.
[תרגום
יונתן] וְאִין מֵישְׁרָא יִשְׁרֵי לָהּ יוֹמָא חַד בָּתַר דְשָׁמַע לָא סַגְיָא
לָהּ בְּשֵׁירוּתָא וְאִין מַפְסָא פִתְגָמָא בַּעֲלָהּ אוֹ אִיבָהּ מְקַבֵּל
יַת חוֹבָהּ:
א'
תרגום יונתן בעברית [שרת"י במדינות – במדבר דף
503]:
ואם
התר יתיר לה יום אחד אחר ששמע, לא מספיק לה בהתרה, ואם חללה דבורה, אישה או אביה
מקבל את עונה.
ב'
לעניות דעתי, יש בפסוק זה (כולל ההרחבה של תרגום יונתן)
דבר עצום: אבא או הבעל יכולים לקחת עליהם את חטאה, עוונה של האישה!
ג'
התורה מלמדת אותנו את הנתינה האמתית בין בעל ואשה, בין
אבא (או אימא) לבין הילדים שלהם.
ד'
התורה מלמדת אותנו מה זה להיות הורים, מה זה להיות בעל
ואישה:
[במדבר
ל יז] אֵלֶּה הַחֻקִּים, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה, בֵּין אִישׁ,
לְאִשְׁתּוֹ--בֵּין-אָב לְבִתּוֹ, בִּנְעֻרֶיהָ בֵּית אָבִיהָ.
[תרגום
אונקלוס] אִלֵּין קְיָמַיָּא, דְּפַקֵּיד יְיָ יָת מֹשֶׁה, בֵּין גֻּבְרָא,
לְאִתְּתֵיהּ--בֵּין אַבָּא לִבְרַתֵּיהּ, בְּרַבְיוּתַהּ בֵּית אֲבוּהָא.
[תרגום
יונתן] אִלֵין אַחֲוָויַת קְיָימַיָא דְפַקֵיד יְיָ יַת משֶׁה בֵּין גְבַר
לְאִתְּתֵיהּ בֵּין אִיבָא לִבְרַתֵּיהּ בְּיוֹמֵי טַלְיוּתָא עַד דְהִיא
בְּבֵית אִיבָהָא וְלָא בְּיוֹמֵי טַלְיוּתָא וְהִיא בְּבֵית בַּעֲלָהּ:
-
תרגום
יונתן לעברית:
אלה
החוקים אשר ציווה ה' את משה, בין גבר לאשתו, בין אבא לבתו,
ביום שהיא, (הבת) נערה, בבית אביה, ולא ביום שהנערה בבית בעלה.
-
יש
כאן הפרדה בין מצב, או סטאטוס הנערה, האישה, אם היא בבית אביה, ואם היא בבית בעלה.
הדבר דומה למה שהאיש מצווה גם כן:
[בראשית ב כד] עַל-כֵּן,
יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר
אֶחָד.
-
לעניות
דעתי זה דבר נפלא, איך התורה מלמדת אותנו לבנות את היחידה המשפחתית החדשה!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה