בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
ויצא:
[בראשית כט ג] וְנֶאֶסְפוּ-שָׁמָּה
כָל-הָעֲדָרִים, וְגָלְלוּ אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וְהִשְׁקוּ,
אֶת-הַצֹּאן; וְהֵשִׁיבוּ אֶת-הָאֶבֶן עַל-פִּי הַבְּאֵר, לִמְקֹמָהּ.
[תרגום אונקלוס] וּמִתְכַּנְשִׁין
לְתַמָּן כָּל עֶדְרַיָּא, וּמְגַנְדְּרִין יָת אַבְנָא מֵעַל פֻּמָּא דְּבֵירָא,
וּמַשְׁקַן, יָת עָנָא; וּמְתִיבִין יָת אַבְנָא עַל פֻּמָּא דְּבֵירָא,
לְאַתְרַהּ.
[תרגום יונתן] וּמִתְכַּנְשִׁין תַּמָן כָּל עֶדְרַיָא וּמְגַלְגְלִין יַת
אַבְנָא מֵעַל פּוּם בֵּירָא וּמַשְׁקַן יַת עָנָא וּמְתִיבִין יַת אַבְנָא עַל
פּוּם בֵּירָא לְאַתְרָהּ:
א' תרגומים
דומים למקרא.
ב' יש
אולי שאלה, למה מופיע בתורה התיאור הזה, מה הרמז, מה הסוד שבתוכו?
-
כתוב
במקרא וְנֶאֶסְפוּ-שָׁמָּה כָל-הָעֲדָרִים . יכול להיות שיש כאן רמז על כול
אומות העולם, כאשר
יעקב, עם ישראל, יכול על
כולם, לא צריך לחכות להם, וגם לא לחקות אותם. עם ישראל נבדל לטובה מכול העמים.
-
כתוב
במקרא וְגָלְלוּ אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר . יכול להיות שיש כאן
רמז, אומות העולם כיסו וסתמו
את פה הבאר, זה התורה,
כיסו וסתמו את התורה, עד שבא יעקב, עם ישראל, ומגלה אותה. כך גם לעתיד לבוא.
כתוב באחד הפסוקים הקודמים:
[בראשית כח יד] וְהָיָה
זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ
בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ.
שני הפסוקים האלה מתחברים,
נברכן כול אמות העולם בזרע ישראל, בגילוי התורה על ידי עם ישראל, וְהִשְׁקוּ,
אֶת-הַצֹּאן.
-
כתוב
במקר וְהֵשִׁיבוּ אֶת-הָאֶבֶן עַל-פִּי הַבְּאֵר, לִמְקֹמָהּ . יכול להיות
רמז, שגם לאומות העולם הייתה
הזדמנות לקבל את התורה,
כמו אדם, נח, דור הפלגה. אבל, וְהֵשִׁיבוּ אֶת-הָאֶבֶן עַל-פִּי הַבְּאֵר,
לִמְקֹמָהּ.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה