בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת ויגש:
[בראשית מז כא] וְאֶת-הָעָם--הֶעֱבִיר אֹתוֹ, לֶעָרִים:
מִקְצֵה גְבוּל-מִצְרַיִם, וְעַד-קָצֵהוּ.
[תרגום
אונקלוס] וְיָת עַמָּא--אַעְבַּר יָתֵיהּ, מִקְּרֵי לִקְרֵי: מִסּוֹף
תְּחוּם מִצְרַיִם, וְעַד סוֹפֵיהּ.
[תרגום
יונתן] וְיַת עַמָא דִמְדִינָתָא אַעֲבַר יַתְהוֹן לְקוּרְיְתָא וְעַמָא
דְקוּרְיְתָא אַעֲבַר לִמְדִינְתָּא מִן בִּגְלַל אָחוֹי דְיוֹסֵף דְלָא
יִתְקְרוּן גַלְוִילָאֵי בְּגִין כֵּן טַלְטְלִינוּן מִסֵיפֵיהּ תְּחוּם מִצְרַיִם
עַד סוֹפֵיהּ:
[ירושלמי
(קטעים)] וְיַת עַמָא דַהֲוָן שָׁרוּן בִּמְדִינָתָא אַעֲבֵר בְּקִרְיְיתָא וְיַת
עַמָא דַהֲוָון שְׁרִין בְּקִרְיְיתָא אַעֲבֵר בִּמְדִינְתָּא דְלָא יֶהֱוָון
מוֹנִין לִבְנוֹי דְיַעֲקב וְאָמְרִין לְהוֹן אַכְסְנֵי גִילוּלָאֵי:
א'
תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 551]):
"ואת אנשי
מדינה
הגדולה, (הם הכרכים
הגדולים), העביד
אותם (לעיירות
הקטנות או)
להכפרים, ואת
העם של
הכפרים, העביד להמדינה,
בשביל טובת
אחיו של
יוסף, שלא
יקראו גולים,
(ולא
יתגאו המצרים
עליהם), בשביל כך
העביר וטלטל
אותם מקצה
גבול מצרים
(אחד)
ועד קצהו(האחר)
־ וכן
פירש״י באן,
מש״ס חולין (ם):."
-
רש"י
מפרש באופן דומה לתרגום יונתן:
ואת
העם העביר - יוסף מעיר לעיר לזכרון שאין להם עוד חלק
בארץ והושיב של עיר זו בחברתה ולא הוצרך הכתוב לכתוב זאת אלא להודיעך שבחו של יוסף
שנתכוין להסיר חרפה מעל אחיו שלא יהיו קורין אותם גולים (חולין ס)
-
אבן
עזרא מפרש באופן דומה לתרגום יונתן:
ואת
העם העביר -
העתיק
כל אחד ממקומו. ויש אומרים כי על אנשי כרך מצרים דיבר הכתוב, שהעבירם מהמדינה
לערים כדי לעבוד את האדמה:
-
כלי
יקר מפרש באופן דומה ואף מרחיב:
ואת העם העביר לערים-.
פירש"י להסיר חרפה מעל אחיו שלא יאמרו גולים המה, ורחוק הוא
שבעבור תועלת קטן זה יבלבל יוסף כל הארץ, ועוד שלא יקרא גולה וסורה כ"א מי
שהיה לו נחלת שדה וכרם וגלה מהם, אבל יעקב לא היה תושב בשום מקום, וכל האבות היו
גרים כי כבר הותחל הגרות משנולד יצחק, ולא מצינו שחששו האבות לזה. ויותר נכון לפרש
כל הבלבול הלזה לפי שנאמר (דברים י.יט) ואהבתם
את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים. כי כל מי שלא היה גר מימיו אינו מרגיש בצערו של
הגר ואינו חס על נפש הגר, אבל מי שהיה בעצמו גר יודע בצערו של הגר וכל דעליה סני לחבריה
לא יעבד, על כן העביר יוסף העם לערים כדי שיהיו כולם גרים בארץ לא להם כדי שירגישו
בצערו של הגר, ויכול להיות שגם רש"י נתכוון לזה כי זו הוא החרפה שיחרפום לומר
גולים אתם, ולו חפץ ה' בטובתכם למה אתם גולים וא"כ מותר להרע לכם, ע"כ
העביר אותם יוסף לערים כדי שיוכלו להשיב להם גם אתם החליתם כמונו (ע"פ
ישעיה יד.י).
דבר אחר,
לכך העביר אותם יוסף לערים כי ראה שיעקב ובניו נתישבו בארץ גושן ויאחזו בה להיות
להם אחוזה ונחלה בארץ, ויש לחוש כי ברוב הימים יקום מלך עריץ וידרוש מעל ספר דברי
הימים של כל עיר ויושביה אשר עליו כתוב זכרון כל קרקע של מי היא, ולא ימצא לישראל
שום זכות שהיה לאבותם בנחלאות ואין אחד מהם יכול לטעון קרקע זו של אבותי היתה
ויגרשום ממנה, על כן העביר כולם לערים עד ששום אחד מהם לא ישב על אחוזת אבותיו
ויהיו ישראל כאחד מהם כי כולם ישבו בלא חזקה.
-
מעבר
אוכלוסין ממקום למקום הוא שיטה מוכרת מעת העתיקה ועד ימינו. גלויות עם ישראל, גלות
בבלי,
גלות רומי הם מעבר אוכלוסין ממקום למקום. הניתוק בין עם, או קבוצת אוכלוסין לבין
הארץ שלה, האדמה שלה, גורם להחלשת העם ומקטין את הסכנה שימרוד נגד השלטון הקיים.
דבר
דומה קרה אפילו במאה שעברה בברית המועצות, כאשר השליט סטאלין העביר אוכלוסיות
שלמים ממקומם לגלות בסיביר, וגם גירוש טטריים ( he.wikipedia.org/wiki/גירוש_הטטרים_מקרים):
"גירוש
הטטריים מקרים - הוא טרנספר של
בני העם הטטרי מחצי האי קרים שבוצע
בשנת 1944, לאחר שחרור חצי האי על ידי הכוחות הסובייטים בזמן מלחמת העולם השנייה.
הגירוש נחשב לצעד ענישה קולקטיבי על שיתוף פעולה של הטטרים המקומיים עם קומיסריון הרייך באוקראינה בין השנים 1942–1943. בקרב סטלינגרד השתתפו
טטרים לצד כוחות גרמניה הנאצית. הם השתמשו במקלעי שלל סובייטיים והיו גאים מאוד על
כל טנק סובייטי שפגעו בו. בסך הכל גורשו כ-230,000 איש, בעיקר לרפובליקה
הסובייטית האוזבקית. בהליך
זה גורשה קהילת הטטרים כולה, אשר היוותה חמישית מאוכלוסיית חצי האי, וכן חלקים
קטנים מהקהילה הבולגרית והיוונית.
במהלך
הגירוש מתו כ-100,000 אנשים, בעיקר ממחלות ומרעב. ב-12 בנובמבר 2015, לאחר
שב-2014חצי האי קרים הסתפח לרוסיה, לאחר לחץ מצד אקטיביסטים טטרים, העביר הפרלמנט האוקראיניהחלטה המכירה בגירוש כרצח עם והכריז
על ה-18 במאי כיום זיכרון לאומי לקורבנות הגירוש.
עם
תהליך הדה-סטליניזציה שהחל
בברית המועצות בשנת
1953, בתקופת שלטונו של ניקיטה חרושצ'וב,
גינה
הממשל הסובייטי את הגירוש, אך על אף זאת הורשו הטטרים לחזור לחצי האי רק
בתקופת הפרסטרויקה,
שהחלה
ביוני 1987."
-
ירושלמי
(קטעים) דומה לתרגום יונתן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה