בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב
בספר בראשית, פרשת ויחי:
[בראשית מח כ] וַיְבָרְכֵם בַּיּוֹם הַהוּא, לֵאמוֹר, בְּךָ
יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר, יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה;
וַיָּשֶׂם אֶת-אֶפְרַיִם, לִפְנֵי מְנַשֶּׁה.
[תרגום
אונקלוס] וּבָרֵיכִנּוּן בְּיוֹמָא הַהוּא, לְמֵימַר, בָּךְ יְבָרֵיךְ יִשְׂרָאֵל
לְמֵימַר, יְשַׁוֵּינָךְ יְיָ כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה; וְשַׁוִּי יָת
אֶפְרַיִם, קֳדָם מְנַשֶּׁה.
[תרגום
יונתן] וּבָרֵיכִינוּן בְּיוֹמָא הַהוּא לְמֵימַר בָּךְ יוֹסֵף בְּרִי יְבָרְכוּן
בֵּית יִשְרָאֵל יַת יְנוּקָא בְּיוֹמָא דִמְהוּלְתָּא לְמֵימָר יְשַׁוִינָךְ יְיָ
כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶׁה וּבְמִנְיַן שִׁבְטַיָא יִתְמַנֵי רַבָּא דְאֶפְרַיִם
קֳדָם רַבָּא דִמְנַשֶׁה וּמַנֵי יַת אֶפְרַיִם דִיהֵי קֳדָם מְנַשֶׁה:
א'
תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 566]):
"ויברכם ביום
ההוא לאמר:
בך בני
יוסף, יברכו
בית ישראל
את הילד
ביום המילה,
לאמר: ״ישימך אלקים
כאפרים וכמנשה׳׳,
ובמניין השבטים,
ימנה נשיא
שבט אפרים
לפני נשיא
שבט
מנשה, ״וישם את
אפרים לפני
מנשה״."
רש"י
מפרש באופן דומה:
בך
יברך ישראל - הבא לברך את בניו יברכם בברכתם ויאמר איש
לבנו ישימך אלהים כאפרים וכמנשה
וישם
את אפרים - בברכתו לפני מנשה להקדימו בדגלים ובחנוכת
הנשיאים
ב'
תרגומים דומים למקרא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה