בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר ויקרא, פרשת אחרי מות:
[ויקרא יח ה] וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי
וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם: אֲנִי,
יְהוָה.
[תרגום אונקלוס] וְתִטְּרוּן
יָת קְיָמַי וְיָת דִּינַי, דְּאִם יַעֲבֵיד יָתְהוֹן אֲנָשָׁא יֵיחֵי בְּהוֹן
בְּחַיֵּי עָלְמָא: אֲנָא, יְיָ.
[תרגום יונתן] וְתִטְרוּן
יַת קְיָמַי וְיַת סִדְרֵי דִינַי דְאִין יַעֲבֵיד יַתְהוֹן אֵינָשָׁא וְיֵיחֵי
בְּהוֹן בְּחַיֵי עַלְמָא וְחוּלְקֵיהּ עִם צַדִיקַיָא אֲנָא יְיָ:
א' תרגום
יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 292]):
"ותשמרו את
חוקותיי ואת
סדרי דיני,
שאם יעשה
אותם האדם,
וחי בהם בחיי
העולם (הזה),
וחלקו
עם
הצדיקים
(לעולם
הבא),
אני ה׳."
-
תרגום
יונתן מוסיף וְיֵיחֵי בְּהוֹן בְּחַיֵי עַלְמָא וְחוּלְקֵיהּ עִם צַדִיקַיָא שבעברית
וחי בהם בחיי
העולם (הזה), וחלקו
עם
הצדיקים
(לעולם
הבא).
לעניות דעתי, התוספת
שבתרגום יונתן, שחלק ממנה (ההתחלה) מופיעה גם בתרגום אונקלוס, משמעותית ביותר:
הקב"ה חי בנו גם בעולם הזה. עוד יותר, אמרו חז"ל, 'להוציא מן הכוח אל
הפועל':
[המהר"ל המבואר 'קול
חי' 49 (www.yeshiva.org.il/general/pdfView.aspx?src=/midrash/pdf/pdf233/24tevet.pdf )]
"וּבֵאֲרוּ בָּזֶה
הַדְּבָרִים אֲשֶׁר אָמַרְנוּ. כִּי הָאָדָם הַזֶּה לֹא נִבְרָא בִּשְׁלֵמוּתוֹ
הָאַחֲרוֹן , וְהוּא
נִבְרָא לְהוֹצִיא שְׁלֵמוּתוֹ אֶל הַפֹּעַל.
וְזֶה אָדָם לְעָמָל יוּלָּד. שֶׁהוּא נוֹלָד וְנִמְצָא אֶל תַּכְלִית הֶעָמָל , דְּהַיְנוּ לְהוֹצִיא הַשְּׁלֵמוּת
אֶל הַפֹּעַל. וְלֹא יַגִּיעַ לִהְיוֹת נִמְצָא בְּפֹעַל לְגַמְרֵי לְעוֹלָם.
אֲבָל תָּמִיד יִהְיֶה עָמֵל לְהוֹצִיא שְׁלֵמוּתוֹ אֶל הַפֹּעַל, וְזֶה
שְׁלֵמוּתוֹ הָאַחֲרוֹן. וּלְפִיכָךְ אָמַר: אָדָם לְעָמָל יוּלָּד. וְהֶעָמָל
הוּא הַיְצִיאָה אֶל הַפֹּעַל, וְתָמִיד הוּא בְּכֹחַ עוֹד לָצֵאת
אֶל הַפֹּעַל. כִּי זֶה הָאָדָם הוּא בְּכֹחַ וְיוֹצֵא אֶל הַפֹּעַל. וְכַמָּה
שֶׁהוּא יוֹצֵא אֶל הַפֹּעַל, נִשְׁאַר בְּכֹחַ לָצֵאת עוֹד אֶל הַפֹּעַל תָּמִיד."
לכן, לעניות דעתי, יש דבר
גדול ביותר בצירוף שני הדברים האלה, וְיֵיחֵי בְּהוֹן בְּחַיֵי עַלְמָא
וְחוּלְקֵיהּ עִם צַדִיקַיָא ביחד עם כִּי זֶה הָאָדָם הוּא בְּכֹחַ
וְיוֹצֵא אֶל הַפֹּעַל. ז"א, תלוי באדם, בבחירה החופשית שלו להוציא
סגולותיו מן הכוח אל הפועל, וזה כולל גם את האלוקות שחיה בו, שיש בו! אבל, יש עוד
תנאי אחד וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה