יום רביעי, 16 בספטמבר 2020

פירוש התורה - וְלֹא-תִשָּׁבְעוּ בִשְׁמִי, לַשָּׁקֶר: וְחִלַּלְתָּ אֶת-שֵׁם אֱלֹהֶיךָ, אֲנִי יְהוָה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



 כתוב בספר ויקרא, פרשת קדושים:
[ויקרא יט יב] וְלֹא-תִשָּׁבְעוּ בִשְׁמִי, לַשָּׁקֶר:  וְחִלַּלְתָּ אֶת-שֵׁם אֱלֹהֶיךָ, אֲנִי יְהוָה
[תרגום אונקלוס] וְלָא תִּשְׁתַּבְעוּן בִּשְׁמִי, לְשִׁקְרָא:  וְתַחֵיל יָת שְׁמָא דֶּאֱלָהָךְ, אֲנָא יְיָ
[תרגום יונתן] עַמִי בְּנֵי יִשְרָאֵל לָא יִשְׁתְּבַּע חַד מִנְכוֹן בִּשְׁמִי לְשִׁיקְרָא לְאַפְסָא יַת שְׁמָא דֶאֱלָהָךְ אֲנָא יְיָ:
א' תרגום יונתן בעברית:
"עמי, בני ישראל, לא ישבע אחד מכם בשמי לשקר, לעזוב את שם ה', אני ה'."
אָפֵס (בבא בתרא קיא א)   -   עֲזֹב (צווי)
-        תרגום יונתן כותב לְאַפְסָא שבעברית לעזוב.
מעניין, במקרא כתוב וְחִלַּלְתָּ. לכן, וְחִלַּלְתָּ דומה, שווה לעזוב. ז"א, לחלל פעולה והחלטה לעזוב. אפשר לשאול, אחרי לעזוב אפשר גם לחזור? כנראה שכן, אבל התהליך מסובך וקשה, לכם עדיף ביותר לא לחלל ולא לעזוב.
יש אולי עוד נקודה של ' לכן, וְחִלַּלְתָּ דומה, שווה לעזוב': ניתוק הקשר עם ה', עם כנסת ישראל, זה לא ענישה, אלא פעולה עצמה של מי שמחלל, הוא בעצם עוזב. דבר זה מתקשר אולי עם בחירה חופשית: 'העונש' הוא הבחירה החופשית של האדם, האדם בעצמו גורם לו את זה, את העונש שלו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה