בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב
בספר שמות, פרשת בשלח:
[שמות טו כה] וַיִּצְעַק אֶל-יְהוָה, וַיּוֹרֵהוּ יְהוָה עֵץ,
וַיַּשְׁלֵךְ אֶל-הַמַּיִם, וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם; שָׁם שָׂם לוֹ חֹק
וּמִשְׁפָּט, וְשָׁם נִסָּהוּ.
[תרגום
אונקלוס] וְצַלִּי קֳדָם יְיָ, וְאַלְּפֵיהּ יְיָ אָעָא, וּרְמָא לְמַיָּא,
וּבְסִימוּ מַיָּא; תַּמָּן גְּזַר לֵיהּ קְיָם וְדִין, וְתַמָּן נַסְּיֵיהּ.
[תרגום
יונתן] וְצַלֵּי קֳדָם יְיָ וְאַחְוַיֵהּ לֵיהּ יְיָ אִילַן מְרִיר דְּאַרְדִפְנֵי
וְכָתַב עֲלוֹי שְׁמָא רַבָּא וְיַקִּירָא וְטָלַק לְגוֹי מַיָא וְאִתְחַלּוּן
מַיָא תַּמָּן שַׁוִי לֵיהּ מֵימְרָא דַיְיָ גְּזֵרַת שַׁבְּתָא וְקַיֵּים אִיקַר
אַבָּא וְאִמָּא דִינֵי פִּדְעָא וּמַשְׁקוֹפֵי וּקְנָסִין דְמִקְנְסֵי
לְחַיָּיבַיָא וְתַמָּן נַסְיָא בְּנִסְיוֹנָא עֲשִירְיָתָא:
[ירושלמי
(קטעים)] וְצַלֵּי משֶׁה קֳדָם יְיָ וְחַוֵּי לֵיהּ מֵימְרָא דַיְיָ אִילֵן
דְּאִרְדִפְנִי וּטְלַק בְּגוֹ מַיָא וְאִתְחַלְיָין מַיָא תַּמָּן חַוִּי לֵיהּ
מֵימְרָא דַיְיָ קַיָימִין וְסִידְרֵי דִינִין וְתַמָּן נַסֵּי יָתֵיהּ נִיסִין
בְּנִסְיוֹנָא עֲשִירָאָה:
א'
תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 180]):
"ויתפלל
לפני ה', והוריד ה' לו אילן מר של הרדופני וכתב עליו השם הגדול והיקר וישליך
(אותו, את האילן) אל תוך המים, וימתקו המים, שם שם לו מאמר ה' חוק ודיני שבת,
ומצות כיבוד אב ואם, דיני פצע וחבורות, ובדיני קנסות שקונסים את המחויבים. ושם
במרה ניסה עם ישראל את ה' באחד מהעשרה ניסיונות."
הרדופני -
הידוע גם כהירדוף הוא צמח הדומה להדס, הוזכר במסכת סוכה כצמח
הפסול לנטילת ארבעת המינים.( www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=הרדופני)
-
ירושלמי
(קטעים) דומה לתרגום יונתן.
-
תרגום
יונתן מעניין בכמה נקודות:
מה
שממתיק את המים זה לא האילן עצמו, אלא שם ה' הכתוב עליו. ז"א, לאילן אין
תכונות מיוחדות, אלא שם ה' עושה את הנס של המתקת המים.
המתקת
המים על ידי נס ה' נעשית ביחד עם מתן המצוות, החוקים, והדינים של ה'. יש אולי גם
כאן רמז למן חוזה, ברית, בין הקב"ה לבין בני ישראל: ה' ידאג לבני ישראל, כאשר
בני ישראל יעשו את המצוות, החוקים, והדינים שהקב"ה ציווה אותם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה