בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב בספר שמות, פרשת שמות:
[שמות א א] וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ
בָּאוּ.
[תרגום אונקלוס]
וְאִלֵּין, שְׁמָהָת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, דְּעָאלוּ, לְמִצְרָיִם: עִם
יַעֲקוֹב, גְּבַר וַאֲנָשׁ בֵּיתֵיהּ עָאלוּ.
[תרגום יונתן] וְאִילֵין
שְׁמָהַת בְּנֵי יִשְרָאֵל דְעָלוּ לְמִצְרַיִם עִם יַעֲקב גְבַר עִם
אֱנַשׁ בֵּיתֵיהּ עָלוּ:
א' אפשר
אולי לשאול: כתוב במקרא הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה, כאשר בתרגום יונתן (וגם
תרגום אונקלוס) כתוב דְעָלוּ לְמִצְרַיִם.
השאלה היא האם יש איזה רמז
בתרגום שכתוב דְעָלוּ לְמִצְרַיִם, ז"א, עלו למצרים. התשובה
המידית והפשוטה היא שהמילה במקרא הַבָּאִים בארמית היא עָלוּ.
אבל, עָלוּ בעברית
עכשווית זה 'להגיע, ללכת למקום גבוה יותר מהמקום שבו אני נמצא כעת'. הכוונה, מקום
גבוה מבחינת גובה ממש, וגם מבחינה רוחנית, פנימית. למשל, 'לעלות לארץ ישראל',
להגיע למקום גבוה מבחינה רוחנית. לכן, אפשר לשאול: איך נאמר על מצרים, מקום נמוך
גם מבחינת הגובה, וגם מבחינה רוחנית של עבודה זרה, דְעָלוּ לְמִצְרַיִם?
אפשר לענות על בסיס פסוק
קודם, בפרשת ויגש:
[בראשית מו ב-ד] ב וַיֹּאמֶר
אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב;
וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי. ג וַיֹּאמֶר,
אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ; אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה,
כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. ד אָנֹכִי,
אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה, וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה; וְיוֹסֵף,
יָשִׁית יָדוֹ עַל-עֵינֶיךָ.
לפי פרקים אלה, הקב"ה
בעצמו מצווה את יעקב ובניו אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, ז"א, לרדת
מצרימה, כפי שיש לצפות, וגם וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה כפי שיש
לצפות.
לכן, אפילו הירידה למצרים,
כאשר היא בציווי הקב"ה הופכת לעליה! יש כאן אולי רמז עצום: יש אולי בתורה,
בהלכות, דברים שאנו לא מבינים אותם, ולכן, במבט ראשון נראים לנו לא מתאימים למוסר
שאנו רגילים לו, להתנהגות נורמטיבית. אבל, אלה מצוות הקב"ה, ויש לבצע אותם
כמו שהן, ככתובן, אפילו שלא מבינים אותן. ועל ידי כך, מצוות אלה הופכות לרצויות,
ומבורכות!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה