בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר שמות, פרשת כי תשא:
[שמות לא ו] וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ, אֵת אָהֳלִיאָב
בֶּן-אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה-דָן, וּבְלֵב כָּל-חֲכַם-לֵב, נָתַתִּי חָכְמָה;
וְעָשׂוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ.
[תרגום
אונקלוס] וַאֲנָא הָא יְהַבִית עִמֵּיהּ, יָת אָהֳלִיאָב בַּר אֲחִיסָמָךְ
לְשִׁבְטָא דְּדָן, וּבְלֵב כָּל חַכִּימֵי לִבָּא, יְהַבִית חָכְמְתָא;
וְיַעְבְּדוּן, יָת כָּל דְּפַקֵּידְתָּךְ.
[תרגום
יונתן] וַאֲנָא הָא מַנְיַית עִמֵּיהּ יַת אָהֳלִיאָב בַר אֲחִיסָמָךְ לְשִׁבְטָא
דְדָן וּבְלִבָּא דְּכָל חַכִּימֵי לִיבָּא אוֹסִיפִית רוּחַ חוּכְמָתָא
וְיַעַבְדוּן יַת כָּל מַה דְּאַפְקֵדִיתָךְ:
א'
תרגומים דומים למקרא.
ב'
במקרא וגם בתרגומים, ובתרגום יונתן אולי יותר, כתוב וּבְלִבָּא
דְּכָל חַכִּימֵי לִיבָּא אוֹסִיפִית רוּחַ חוּכְמָתָא שבעברית ובלב כול
חכמי לב הוספתי רוח חוכמה.
-
בדרך
כלל, החוכמה באה לראש, למוח, לשכל. אבל, בפסוק זה, החוכמה באה אל הלב, כרוח חוכמה,
דומה לרוח הקודש. לכן, יש
בפסוק
זה, אולי, רמז עצום, שהחוכמה באה ביחד ואולי רק ביחד עם האמונה בהקב"ה, מן
רוח הקודש. כפי שאמר שלמה המלך, ע"ה, החכם מכול אדם:
[משלי
ט י] תְּחִלַּת חָכְמָה יִרְאַת יְהוָה וְדַעַת קְדֹשִׁים בִּינָה.
ואין
חוכמה מבלי יראת ה'! לכן, לפושעים יש אולי שכל, אבל אין להם חוכמה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה