יום ראשון, 19 במרץ 2017

וְאַתָּה קַח-לְךָ, מִכָּל-מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
[בראשית ו כא]  וְאַתָּה קַח-לְךָ, מִכָּל-מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל, וְאָסַפְתָּ, אֵלֶיךָ; וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם, לְאָכְלָה.
[תרגום אונקלוס]  ואת סב לך, מכל מיכל דמתאכיל, ותכנוש, לוותך; ויהי לך ולהון, למיכל
[תרגום יונתן]  וְאַתְּ סַב לָךְ מִכָּל מֵיכַל דְמִיתְאָכִיל וִיהֵי לָךְ וּלְהוֹן לְמֵיכָל:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' כתוב במקרא וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם, לְאָכְלָה .
-          ז"א, גם האנושות, וגם החי היו אוכלים אך ורק מן הצומח.
-          כתוב כאן לְךָ וְלָהֶם , ז"א, קודם לתת אוכל לאנושות, ואחר כך לחי.
לאומת זאת, כתוב בספר דברים:
[דברים יא טו]  וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ, לִבְהֶמְתֶּךָ; וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ.
מפסוק זה, השיגו חז"ל שקודם מאכילים את הבהמה, ואחר כך אוכל האדם.
-          יכול להיות תירוץ הבא: הפסוק  וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם, לְאָכְלָה מתייחס לעדיפות ראשונה לשמור, להשיג, ולספק אוכל לאנושות, לבני אדם, ואחר כך, במידה ויש, לחי.
הפסוק לִבְהֶמְתֶּךָ; וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ מתייחס לסדר הספקת האוכל, כאשר יש אוכל מספיק, גם לבני אדם, וגם לחי: קודם מאכילים את הבהמה, ואחר כך אוכל האדם. יכול להיות שיש כאן גם רמז של צער בעלי חיים: קודם כול מאכילים אותם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה