בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ
בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ
וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ
לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד
תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
בראשית:
[בראשית ו ד] הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ,
בַּיָּמִים הָהֵם, וְגַם אַחֲרֵי-כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים
אֶל-בְּנוֹת הָאָדָם, וְיָלְדוּ לָהֶם: הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר
מֵעוֹלָם, אַנְשֵׁי הַשֵּׁם.
[תרגום אונקלוס] גיבריא הוו בארעא, ביומיא
האינון, ואף בתר כין דעאלין בני רברביא לוות בנת אנשא, וילדן להון: אינון
גיבריא דמעלמא, אנשין דשמא.
[תרגום יונתן] שַׁמְחַזָאֵי
וְעוּזִיאֵל הִינוּן נְפִילִין מִן שְׁמַיָא וַהֲווֹ בְּאַרְעָא בְּיוֹמַיָא
הָאִינוּן וְאוּף בָּתַר כֵּן דַעֲלוּן בְּנֵי רַבְרְבַיָא לְוַת בְּנַת אֱנָשָׁא
וִילִידַן לְהוֹן וְהִינוּן מִתְקְרִין גַבְרִין דִמְעַלְמָא אִינְשֵׁי שְׁמָהָן:
א'
לעניות
דעתי, מתבקש פירוש רש"י:
הנפלים - על שם שנפלו והפילו את העולם, ובלשון עברית לשון ענקים הוא:
בימים
ההם - בימי דור אנוש ובני קין:
וגם
אחרי כן - אף על פי שראו באבדן של
דור אנוש שעלה אוקיינוס והציף שליש העולם, לא נכנע דור המבול ללמוד מהם.
אשר
יבאו - היו יולדות ענקים כמותם:
הגיבורים - למרוד במקום:
אנשי
השם - אותן שנקבו בשמות:
עירד, מחויאל, מתושאל, שנקראו על שם אבדן שנימוחו והותשו.
דבר אחר: אנשי שממון, ששממו את העולם:
ב'
תרגום
אונקלוס מתרגם את המקרא הַנְּפִלִים גם גיבריא שבעברית גיבורים .
תרגום זה מתקשר עם פירוש רש"י, על הנפילים ועל הגיבורים .
ג'
תרגום
יונתן בעברית (תרגום שלי J ):
" שַׁמְחַזָאֵי
וְעוּזִיאֵל הם נפילים מן השמיים, והיו בארץ בימים ההם, וְגַם אַחֲרֵי-כֵן
אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל-בְּנוֹת הָאָדָם, וְיָלְדוּ לָהֶם: ואלה
נקראים גיבורים של העולם, אנשי שם."
-
שאלה: מה פירוש השמות שַׁמְחַזָאֵי
וְעוּזִיאֵל ? מצאתי באתר שמחזאי ועזאל - האגדה https://agadastories.org.il/node/35
כֵּוָן שֶׁעָמְדוּ דּוֹר הַמַּבּוּל וְעָבְדוּ עֲבוֹדָה
זָרָה הָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִתְעַצֵּב,
מִיָּד עָמְדוּ שְׁנֵי מַלְאָכִים, שֶׁמְחֲזַאי
וַעֲזָאֵל, וְאָמְרוּ לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הֲלֹא אָמַרְנוּ
לְפָנֶיךָ כְּשֶׁבָּרָאתָ אֶת עוֹלָמְךָ: "מָה אֱנוֹשׁ כִּי
תִזְכְּרֶנּוּ?" (תהילים ח, ה).
אָמַר לָהֶם: וְעוֹלָם מָה יְהֵא עָלָיו?
אָמְרוּ לוֹ: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם,
הָיִינוּ מִסְתַּפְּקִים בּוֹ.
אָמַר לָהֶם: גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנַי, אִם אַתֶּם
שְׁרוּיִים בָּאָרֶץ הָיָה שׁוֹלֵט בָּכֶם יֵצֶר הָרַע
וִהְיִיתֶם קָשִׁים מִבְּנֵי אָדָם.
אָמְרוּ לוֹ: תֵּן לָנוּ רְשׁוּת וְנָדוּר עִם הַבְּרִיּוֹת
וְתִרְאֶה אֵיךְ אָנוּ מְקַדְּשִׁים שִׁמְךָ.
אָמַר לָהֶם: רְדוּ וְתָדוּרוּ עִמָּהֶם.
מִיָּד קִלְקְלוּ עִם בְּנוֹת הָאָדָם, שֶׁהָיוּ
יָפוֹת וְלֹא יָכְלוּ לִכְבּשׁ אֶת יִצְרָם.
רָאָה שֶׁמְחֲזַאי רִיבָה אַחַת
וּשְׁמָהּ אִסְתְּהַר, נָתַן עֵינָיו בָּהּ.
אָמַר: הִשָּׁמְעִי לִי.
אָמְרָה לוֹ: אֵינִי שׁוֹמַעַת לְךָ עַד שֶׁתִּתֵּן לִי
כְּנָפֶיךָ וּתְלַמְּדֵנִי שֵׁם הַמְּפֹרָשׁ, שֶׁאַתָּה עוֹלֶה בּוֹ
לָרָקִיעַ בְּשָׁעָה שֶׁאַתָּה זוֹכְרֵהוּ.
נָתַן לָהּ כְּנָפָיו וְלִמְּדָהּ אוֹתוֹ שֵׁם. הִזְכִּירָה
אוֹתוֹ וְעָלְתָה לָרָקִיעַ – וְלֹא קִלְקְלָה.
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: הוֹאִיל וּפֵרְשָׁה
עַצְמָהּ מִן הָעֲבֵרָה לְכוּ וּקְבָעוּהָ בֵּין שִׁבְעָה כּוֹכָבִים הַלָּלוּ –
ונִקְבְּעָה בְּכִימָה.
כֵּוָן שֶׁרָאוּ שֶׁמְחֲזַאי וַעֲזָאֵל כָּךְ עָמְדוּ
וְנָשְׂאוּ נָשִׁים, וְהוֹלִיד שֶׁמְחֲזַאי בָּנִים: הִיוָא וְהַיָּא.
שָׁגַר מְטַטְרוֹן שָׁלִיחַ לְשֶׁמְחֲזַאי
וְאָמַר לוֹ: עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַחֲרִיב עוֹלָמוֹ וּלְהָבִיא
מַבּוּל לָעוֹלָם.
מִיָּד עָמַד בִּבְכִי וְהָיָה מִצְטַעֵר עַל הָעוֹלָם
וְעַל בָּנָיו:
מָה יַעֲשׂוּ בָּנָיו? מָה יֹאכְלוּ אִם הָעוֹלָם חָרֵב?
שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד הָיָה אוֹכֵל בְּכָל יוֹם אֶלֶף
גְּמַלִּים וְאֶלֶף סוּסִים וְאֶלֶף שְׁוָרִים.
בַּלַּיְלָה רָאוּ הִיוָא וְהַיָּא שְׁנֵיהֶם
חֲלוֹמוֹת.
אֶחָד מֵהֶם רָאָה אֶבֶן גְּדוֹלָה פְּרוּשָׂה עַל הָאָרֶץ
כְּשֻׁלְחָן, וְהִיא חֲרוּתָה וּכְתוּבָה שִׁיטִין שִׁיטִין, וְהָיָה
מַלְאָךְ יוֹרֵד מִן הָרָקִיעַ וּבְיָדוֹ כְּמִין סַכִּין
וְהָיָה גּוֹרֵר וּמוֹחֵק כָּל אוֹתָן הַשִּׁיטִין וְלֹא הָיָה
מְשַׁיֵּר בָּהּ אֶלָּא אַרְבַּע תֵּבוֹת;
וְהָאֶחָד רָאָה: פַּרְדֵּס גָּדוֹל מְשֻׁבָּח נָטוּעַ
מִכָּל מִינֵי אִילָנוֹת וְהָיוּ בּוֹ מַלְאָכִים וּבְיָדָם קַרְדֻּמּוֹת וְהָיוּ
מְקַצְּצִים כָּל הָאִילָנוֹת וְלֹא שִׁיְּרוּ בּוֹ אֶלָּא אִילָן אֶחָד שֶׁל
שְׁלוֹשָׁה עֲנָפִים.
כֵּוָן שֶׁנִּנְעֲרוּ עָמְדוּ בְּבֶהָלָה וּבָאוּ
אֵצֶל אֲבִיהֶם.
אָמַר לָהֶם: עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהָבִיא
מַבּוּל וְלֹא יְשַׁיֵּר אֶלָּא נֹחַ וּבָנָיו.
כֵּוָן שֶׁשָּׁמְעוּ כָּךְ, הָיוּ צוֹעֲקִים וּבוֹכִים.
אָמַר לָהֶם: אַל תִּצְטַעֲרוּ, שֶׁשְּׁמוֹתֵיכֶם לֹא
יִכְלוּ מִן הַבְּרִיּוֹת, שֶׁכָּל זְמַן שֶׁגּוֹזְרִים גְּזָרוֹת אוֹ
מַעֲלִים אֲבָנִים אוֹ סְפִינוֹת – שְׁמוֹתֵיכֶם הֵם מַזְכִּירִים: הִיוָא
וְהַיָּא...
מִיָּד נִתְקָרְרָה דַּעְתָּם.
שֶׁמְחֲזַאי חָזַר בִּתְשׁוּבָה וְתָלָה עַצְמוֹ בֵּין
אֶרֶץ וְשָׁמַיִם, רֹאשׁוֹ לְמַטָּה וְרַגְלָיו לְמַעְלָה וַעֲדַיִן הוּא תָּלוּי
בִּתְשׁוּבָה. עֲזָאֵל לֹא חָזַר בִּתְשׁוּבָה וַעֲדַיִן הוּא עוֹמֵד
בְּקִלְקוּלוֹ.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה