בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ
בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ
וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ
לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד
תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ו ח] וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה.
[תרגום אונקלוס] ונוח, אשכח רחמין
קודם ה'.
[תרגום יונתן] וְנח דַהֲוָה צַדִיק אַשְׁכַּח חִינָא
קֳדָם יְיָ:
א' לעניות
דעתי, תרגומים דומים למקרא.
רַחֲמִין (תענית
ח ב) -
רַחֲמִים
רָחֲמִין (כתובות
קה ב) -
אוֹהֲבִים
לכן, תרגום אונקלוס מסביר:
"ונוח, מצא אהבה (רחמים ?) בעיני ה'."
-
לפי הסבר זה, חן זה אהבה. פחות מתחבר לרחמים, לפי עניות
דעתי.
ג' תרגום
יונתן מוסיף וְנח דַהֲוָה צַדִיק שבעברית ונח היה צדיק .
תרגום יונתן מחזק את המקרא, למה נח מצא חן בעיני
הקב"ה. לעניות דעתי, זאת הפעם הראשונה שמופיעה המילה צדיק בתרגום
יונתן.
לכן, אפשר אולי לשאול מה זה צדיק?
-
כתוב באתר צדיק – ויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/צדיק :
התואר "צדיק" ניתן במקרא לאדם המתהלך
בתומו (ספר משלי, פרק כ', פסוק ז': מתהלך בתמו צדיק), וכהיפוך של הרשע. האדם היחיד שזכה לתואר זה בתורה הוא נח, שנקרא צדיק תמים (ספר בראשית, פרק ו', פסוק ט'). בנביאים
מכונה המשיח בתואר צדיק
(ספר זכריה, פרק ט', פסוק ט').
-
בספר משלי כתוב:
[משלי כ ז] מִתְהַלֵּךְ בְּתֻמּוֹ צַדִּיק; אַשְׁרֵי
בָנָיו אַחֲרָיו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה