יום רביעי, 10 במאי 2017

וַיֵּשְׁתְּ מִן-הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר; וַיִּתְגַּל, בְּתוֹךְ אָהֳלֹה.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
[בראשית ט כא] וַיֵּשְׁתְּ מִן-הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר; וַיִּתְגַּל, בְּתוֹךְ אָהֳלֹה
[תרגום אונקלוס] ושתי מן חמרא, ורווי; ואתגלי, בגו משכניה.
[תרגום יונתן] וְשָׁתֵי מִן חַמְרָא וְרָוֵי וְאִתְעַרְטַל בְּגוֹ מַשְׁכְּנֵיהּ:
א' לעניות דעתי, תרגומים דומיפ למקרא.
ב' תרגום יונתן בעברית (תרגום שלי J ):
"ושתה מן היין, והשתכר, והתפשט בתוך אוהלו."
ג' אפשר אולי לשאול, למה כתוב בתורה וַיִּשְׁכָּר; וַיִּתְגַּל אחד אחרי השני, יש אולי קשר ביניהם?
-          זה אולי רמז ששכרות זה דבר לא טוב, וגם וַיִּתְגַּל זה דבר לא טוב, שהרי בא אחרי שכרות.
ובאמת, מעשה נח עשה פתח למעשה חם וחטאו.
ד' יכול להיות שזה המקרה הראשון בעולם של שכרות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה