יום חמישי, 25 במאי 2017

פירוש התורה - וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי, מִצִּידֹן--באכה גְרָרָה, עַד-עַזָּה: בֹּאֲכָה סְדֹמָה וַעֲמֹרָה, וְאַדְמָה וּצְבֹיִם--עַד-לָשַׁע.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
[בראשית י יט]  וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי, מִצִּידֹן--באכה גְרָרָה, עַד-עַזָּה:  בֹּאֲכָה סְדֹמָה וַעֲמֹרָה, וְאַדְמָה וּצְבֹיִם--עַד-לָשַׁע
[תרגום אונקלוס] והוה תחום כנענאה, מצידון--מטי לגרר, עד עזה:  מטי לסדום ועמורה, ואדמה וצבויים--עד לשע
[תרגום יונתן]  וַהֲוָא תְּחוּם כְּנַעֲנָאֵי מִן כּוֹתְנַיִים מַעֲלָךְ לִגְרָר עַד עַזָה מַעֲלָךְ לִסְדוֹם וַעֲמוֹרָה אַדְמָא וּצְבוֹיִים עַד קַלְדָהִי:
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא, חוץ משמות כמה מקומות.
ב' פירוש רש"י:
באכה -  שם דבר ול"נ כאדם האומר לחברו גבול זה מגיע עד אשר תבא לגבול פלוני
פירוש אבן עזרא:
באכה גררה - אל גרר:
מצאתי באתר  http://scholarsgateway.com/parse :
Word Parsed:
בֹּאֲכָה
Parts of Speech:
Verb Qal Infinitive Construct
Root:
בוא


Infinitive Definition:
1. to go in, enter,
   come, go, come in
  

לשע.



- כנראה צורת ההפסק של השם * לשע והוא שם מקום בקצה גבול הכנעני ' ונזכר בבר' י ' יט . יהודי התקופה הרומית המאוחרת היו מזהים את לשע בקלירוהי , ( Caiiirrhoe ) כעדות ת"י והיירונימוס Quaest . in ) , ( libr . Gen . והוא מקום של מעיינות חמים השוכן סמוך לקצה הצפוני של חוף ים המלח המזרחי . אבל אם באנו לדון : עד לשע ( ברי י יט ) על פי עד עזה שבאותו פסוק' על לשע ' להיות : ( א ) סמוכה לסדום ועמורה ואדמה וצכויים כשם שעזה סמוכה לגרר ; ( ב ) מקום ששמו ומושבו ידועים לקוראים שנועדה להם הרשימה' יותר משמות מדום ועמורה וכוי ומושבן' כשם ששמה של עזה ומושבה ידועים להם יותר משל גרר . והרי ( א ) סדום ואחיותיה ישבו לדרומו של ים המלח ( וע"ע סדום ;( ( ב ) אף על פי שהעיר סדום "נהפכה" בימי קדם' היו שמה ומושבה ( בקירוב ) ידועים תמיד לרוב יושבי הארץ יותר משל קלירוהי . ועוד' שאת קלירוהי זיהו עם צרת השחר ( ע"ע ;( ואין כל עדות לשם קדום מזה' כגון לשע . ויש אומרים שאין לשע אלא לעש' הידועה מכתובת זכר כממלכה שכנה לחמת שהיתה מאוחדת עם ממלכת חמת ( במחצית הראשונה של המאה החי לפסהיינ . 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה