בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
נח:
[בראשית ט ו] שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ
יִשָּׁפֵךְ: כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת-הָאָדָם.
[תרגום אונקלוס] דיישוד דמא דאנשא, בסהדין
על מימר דייניא דמיה יתאשד: ארי בצלם אלוהים, עבד ית אנשא.
[תרגום יונתן]
דְיֵישׁוֹד דְמָא דְאֵינָשָׁא בְּסַהֲדִין דְיָינַיָא מְחַיְיבִין לֵיהּ קְטוֹל
וּדְיֵישׁוֹד בְּלָא סַהֲדִין מָרֵי עָלְמָא עָתִיד לְאִתְפַּרְעָא מִנֵיהּ לְיוֹם
דִינָא רַבָּא אֲרוּם בִּדְיוֹקְנָא דַיְיָ עֲבַד יַת אֵינָשָׁא:
א' תרגום
יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 91]):
"השופך דם האדם כשיש
עדות הרואים, הדיינים מחייבים אותו מיתה, והשופך דם בלא עדות, הקב׳׳ה עתיד
לפרוע ממנו ביום הדין הגדול, כי בצלם אלקים עשה את האדם."
ב'
כתוב
בתרגומים (תרגום אונקלוס) בסהדין על מימר דייניא דמיה יתאשד שבעברית בעדים,
לפי פסיקת הדיינים במו (של הרוצח) יישפך . דבר דומה גם בתרגום יונתן בְּסַהֲדִין
דְיָינַיָא מְחַיְיבִין לֵיהּ קְטוֹל שבעברית כשיש עדות הרואים, הדיינים מחייבים
אותו מיתה .
יש כאן דברים מדהימים:
-
אך ורק על בסיס עדים,
לפחות שניים.
-
אך ורק על בסיס של
פיסקת דיינים, אין לעשות 'צדק' בעצמו.
ג'
כתוב
בתרגום יונתן לְיוֹם דִינָא רַבָּא שבעברית ביום הדין הגדול .
הרמב"ן [שער
הגמול] מבאר, שיש שלושה זמנים כלליים של דין ומשפט: א. בעולם הזה, בכל ראש השנה;
ב. בעולם הבא, עולם הנשמות, לאחר פטירתו של אדם; ג. לעתיד לבוא, והוא "יום
הדין הגדול".
על "יום הדין
הגדול" נאמר [מלאכי ג, כג] : "הנה יום בא בוער כתנור,
והיו כל זדים וכל עושי רשעה ולהט אותם היום הבא... וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה
ומרפא בכנפיה". חז"ל [נדרים ח, ב] פירשו זאת, שלעתיד לבוא
"הקב"ה מוציא חמה מנרתיקה צדיקים מתרפאים בה, ורשעים נידונים בה".
ד'
כתוב
במקרא כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת-הָאָדָם.
לכן, אפשר אולי להשיג
שרצח באדם הוא כמו 'רצח' בהקב"ה.
אפשר אולי להרחיב, כול
פגיעה באדם, אפילו מכול סוג, ולא רק רצח, פגיעה בגוף, בממון, בכבוד, היא כמו פגיעה
בהקב"ה!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה