יום רביעי, 10 במאי 2017

וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת, בֶּעָנָן; וּרְאִיתִיהָ, לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם,

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
[בראשית ט טז]  וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת, בֶּעָנָן; וּרְאִיתִיהָ, לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם, בֵּין אֱלֹהִים, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל-בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל-הָאָרֶץ
[תרגום אונקלוס]  ותהי קשתא, בעננא; ואחזינה, לדוכרן קיים עלם, בין מימרא דה', ובין כל נפשא חיתא בכל בסרא דעל ארעא.
[תרגום יונתן] וּתְהִי קַשְׁתָּא בַּעֲנָנָא וְאַחְמִינָהּ לְמִדְכַּר קְיַים עֲלַם בֵּין מֵימְרָא דַיְיָ וּבֵין כָּל נַפְשַׁת חַיְיתָא בְּכָל בִּסְרָא דְעַל אַרְעָא:
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב' לפי הקף התיאור במקרא, הברית שאחרי המבול היא חשובה ביותר, ויש לזכור אותה לעולם.
אפשר אולי לשאול, למה הברית הזאת לא מוזכרת על ידי חג מיוחד שלה, כמו ראש השנה, או כמו הפסח?
-          גם הקב"ה לא מבקש או לא מצווה חג מיוחד לזכור את המבול. יכול להיות, בגלל העצב שבמבול, כול האנושות וכול נפש חיה נכרתו מן העולם.
-          יכול להיות, בגלל עבודת אלילים שהתפתחה אחרי המבול בתוך האנושות.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה