יום חמישי, 25 במאי 2017

פירוש התורה - וְאֶת-הָאַרְוָדִי וְאֶת-הַצְּמָרִי, וְאֶת-הַחֲמָתִי; וְאַחַר נָפֹצוּ, מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
[בראשית י יח]  וְאֶת-הָאַרְוָדִי וְאֶת-הַצְּמָרִי, וְאֶת-הַחֲמָתִי; וְאַחַר נָפֹצוּ, מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי
[תרגום אונקלוס] וית ארוודאי וית צמראי, וית חמתאי; ובתר כין אתבדרו, זרעיית כנענאי.
[תרגום יונתן] וְיַת לוֹטְסָאֵי וְיַת חוֹמְצָאֵי וְיַת אַנְטְכוֹאֵי וּבָתַר כְּדֵין אִתְבַּדְרוּ זַרְעֲיַתְהוֹן דִכְנַעֲנָאֵי:
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב' מצאתי בספר "תבואות הארץ", על ידי יהוסף שווארץ , 1865:
תיב״ע לוטסאי המצאי אנטיוכיא. אנטיוביא (ב״ר פרשה ס״ג מעכו עד אנטיוכיא) נקרא בל׳׳ע אנטאקי״א סמוך לשפת הים בערך 4 שעות על נהר א״ל עז״י כמו שכתבתי בנהר הר הלבנון.
ירושלמי מגילה הנ׳׳ל ארודי רותיס. אל תאמר שכונתו על אי רודוס בים היון (והיא נזכרת במקום אחד בירושלמי ע׳׳ז צלמא דרודוס וכן במדרש שמואל פרשה י״ט. והוא הגולם (קאלאס) של רודוס שעמד על שפת אי הנזכר והספי׳ עברו בין רגליו ומעשה זה א׳ משבעה דברי׳ מעשה יקירי ערך ומעשה הפלא שבעולם וכונת הירושלמי על אי הקטנה הנקראת עד היום רואדו״ס והיא מול עיר אראדו״ס (עין לעיל אנתוסאי) לצפון המקום שנופל נהל אלי״ת (אלייטהערוס)  בים הגדול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה