בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
נח:
[בראשית ט יב] וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן
בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, אֲשֶׁר אִתְּכֶם--לְדֹרֹת,
עוֹלָם.
[תרגום אונקלוס] ואמר ה', דא את קיים
דאנא יהיב בין מימרי וביניכון, ובין כל נפשא חיתא, דעימכון--לדרי, עלמא.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר
יְיָ דָא אַת קַיָימָא דַאֲנָא מְקַיֵים בֵּין מֵימְרִי וּבֵינֵיכוֹן וּבֵין כָּל
נַפְשַׁת חַיְתָא דְעִמְכוֹן לְדָרֵי עַלְמָא:
א'
לעניות
דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגום
יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 93]):
"ויאמר ה׳: זאת
אות הברית אשד אני כורת בין מאמרי וביניכם ובין כל נפשות החיות אשר אתכם לדורות
עולם."
ג'
אולי
יש כאן רמז, בפסוק זה וגם בפסוקים הקודמים: האדם, האנושות קשורים בגורל משותף עם
כול נפש חיה בעולם.
לכן, עם האדם שומר על
נפש חיה בעולם, האדם שומר על עצמו. ואם האדם לא שומר על כול נפש חיה, ייכרת אף
הוא, האדם, ביחד עם שאר נפש חיה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה