יום שבת, 13 במאי 2017

וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת-הַשִּׂמְלָה, וַיָּשִׂימוּ עַל-שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם, וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
[בראשית ט כג]  וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת-הַשִּׂמְלָהוַיָּשִׂימוּ עַל-שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם, וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית, וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם; וּפְנֵיהֶם, אֲחֹרַנִּית, וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם, לֹא רָאוּ.
[תרגום אונקלוס]  ונסיב שם ויפת ית כסותא, ושוויאו על כתף תרוויהון, ואזלו מחזרין, וכסיאו ית ערייתא דאבוהון; ואפיהון, מחזרין, וערייתא דאבוהון, לא חזו.
[תרגום יונתן] וּנְסֵב שֵׁם וְיֶפֶת יַת אִסְטְלָא וְשַׁוִיוּ עַל כְּתַף תַּרְוֵיהוֹן וְאָזְלוּ מְאַחְזַרְיָן וְכַסִיאוּ יַת עִירְיְיתָא דַאֲבוּהוֹן וְאַפֵּיהוֹם מֵאַחְזְרִין וְעֶרְיְתָא דַאֲבוּהוֹן לָא חָמוּן
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב' דבר מידי, כמה גדולה מצוות כיבוד אב ואם!
ג' רש"י מפרש:
ופניהם אחורנית - למה נאמר פעם שניה מלמד שכשקרבו אצלו והוצרכו להפוך עצמם לכסותו הפכו פניהם אחורנית
ד' אפשר אולי לשאול, מאיפה ידעו שם ויפת להתנהג בצורה זאת, כולל כיבוד אב ואם?
מלבי"ם מפרש:
ויקח - אחר שספר תועבת חם שבחר בתועבות הכנעני והיה כבהמה, אמר ששם התחיל במצוה תחלה, כי הוא מן אנשים האלהיים, ואחריו נמשך יפת, כי גם מצד הנימוס המדיני צריך לשמור כבוד אביו והם כסו ערות אביהם:
-          מה זה הנימוס המדיני ? אולי דרך ארץ, שכל ישר.
-          לכן, לפי מלבי"ם, יכול להיות שמצוות אב ואם היא כמו אינסטינקט שאנשים נולדים אתו, אין צורך ללמוד אותו.
-          אבל, לצערנו, יודעים שזה לא כך. אלא רק לימוד התורה, יראת שמיים, יכולים לקבוע מצווה זאת בהתנהגות האנשים.
-          יותר מזה, כול הסביבה של נח ומשפחתו הייתה טומאה, דור המבול. לכן, גם לא היה להם מאיפה ללמוד נימוסין.
ה' אולי, שאלה אחרת: אם, כמו שכותב מלבי"ם, כי גם מצד הנימוס המדיני צריך לשמור כבוד אביו , למה חם, הבן השלישי של נח ואחיהם של שם ויפת, לא עשה זאת? הרי הם גדלו באותו בית, מאותם ההורים.
-          אין לי תשובה!
-          בכול זאת, יכול להיות שפעולת שם ויפת הייתה מין תגובה לדברי חם. חם צחק על אביהם. שם ויפת תיקנו את מעשה חם, עשו הפוך ממנו. יכול להיות שזה מסתדר עם תופעה מוכרת היטב, תופעה של פעולה ופעולת נגד. הרבה פעמים, פעולה מסוימת באה כתגובה לפעולה אחרת, שקדמה לה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה