בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
נח:
[בראשית ט יז] וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, אֶל-נֹחַ: זֹאת אוֹת-הַבְּרִית, אֲשֶׁר
הֲקִמֹתִי, בֵּינִי, וּבֵין כָּל-בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל-הָאָרֶץ.
[תרגום אונקלוס] ואמר ה', לנוח:
דא את קיים, דאקימית, בין מימרי, ובין כל בסרא דעל ארעא.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר יְיָ לְנחַ דָא
אָת קְיַים דְקַיְימִית בֵּין מֵימְרִי וּבֵין מֵימַר כָּל בִּסְרָא דְעַל
אַרְעָא:
א'
לעניות
דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב'
כתוב
בתרגום יונתן, לעניות דעתי דבר עצום: בֵּין מֵימְרִי וּבֵין מֵימַר כָּל
בִּסְרָא דְעַל אַרְעָא .
יותר ממוקד, כתוב כאן בֵּין
מֵימְרִי וּבֵין מֵימַר כָּל בִּסְרָא .
לעניות דעתי, הכתוב
בתרגום יונתן הוא דבר עצום, מפני ששם את שני השותפים בברית זאת, הקב"ה מצד
אחד, והאנושות וכול נפש חיה בארץ מהצד השני, כשותפים שווים בתוך הברית: בֵּין
מֵימְרִי וּבֵין מֵימַר כָּל בִּסְרָא .
יכול להיות שמה שעושה
את האנושות דומה להקב"ה, זה זכות הבחירה החופשית. לכן, יוצא מכאן,
שכול טוב וכול רע שבאים על האנושות, זה לא בגלל הקב"ה, אלא אך ברק בגלל
המעשים של האנושות, מתוך הבחירה החופשית שלה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה