בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר
קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ
וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ,
וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר
בראשית, פרשת נח:
[בראשית
י ח] וְכוּשׁ, יָלַד אֶת-נִמְרֹד; הוּא הֵחֵל, לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ.
[תרגום
אונקלוס] וכוש, אוליד ית נמרוד; הוא שרי, למהוי גיבר בארעא.
[תרגום
יונתן] וְכוּשׁ אוֹלִיד יַת נִמְרוֹד הוּא שָׁרֵי לְמֶהֱוֵי גִבַר בְּחֶטְאָה
וּלְמֵרְדָא קֳדָם יְיָ בְּאַרְעָא:
א' תרגום אונקלוס דומה למקרא.
ב' תרגום יונתן מוסיף הוּא שָׁרֵי לְמֶהֱוֵי גִבַר בְּחֶטְאָה וּלְמֵרְדָא
קֳדָם יְיָ בְּאַרְעָא: שבעברית
הוא התחיל להיות גיבור בחטא ולמרוד בפני ה' בארץ.
ג' רש"י מפרש באופן דומה:
להיות
גיבור - להמריד כל העולם על
הקב"ה בעצת דור הפלגה.
ד' מעניין אולי הגישה של אבן עזרא:
נמרוד - אל
תבקש טעם לכל השמות אם לא נכתב. והוא החל להראות גבורות
בני אדם על החיות, כי היה גיבור ציד:
ה' יש אולי
בפסוק זה כמה רמזים:
-
גיבור זה לא תכונה טובה, אלא אם אתה גיבור לפי מסכת אבות:
[מסכת אבות ד א] איזהו גיבור? הכובש את יצרוה, שנאמר
(משלי טז לב):
"טוב ארך אפים מגבור ומשל ברוחו מלכד עיר".
-
לפי פירוש אבן עזרא, כי היה גיבור
ציד . לכן, גם ציד זה לא מעשה טוב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה