יום חמישי, 16 במאי 2019

פירוש התורה - וְכָל-פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה, וְאִם-לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ; וְכֹל בְּכוֹר אָדָם בְּבָנֶיךָ, תִּפְדֶּה.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר שמות, פרשת בא:
[שמות יג יג] וְכָל-פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה, וְאִם-לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ; וְכֹל בְּכוֹר אָדָם בְּבָנֶיךָ, תִּפְדֶּה
[תרגום אונקלוס] וְכָל בֻּכְרָא דִּחְמָרָא תִּפְרוּק בְּאִמְּרָא, וְאִם לָא תִּפְרוּק וְתִקְפֵיהּ; וְכֹל בֻּכְרָא דַּאֲנָשָׁא בִּבְנָךְ, תִּפְרוּק
[תרגום יונתן] וְכָל פְּתַח וַולְדָא דְחַמְרָא תִּפְרוֹק בְּאִימְרָא וְאִין לָא תִפְרוֹק וְתִנְקוֹף יָתֵיהּ וְכָל בּוּכְרָא דְּאֵינָשָׁא בִּבְרָךְ תִּפְרוֹק בְּכַסְפָּא וְלָא בְּעַבְדָךְ תִּפְרוֹק
[ירושלמי (קטעים)] וּתְקַטְלוּן יָתֵיהּ:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' יש אולי דבר מעניין: תרגום יונתן כותב בִּבְרָךְ תִּפְרוֹק בְּכַסְפָּא וְלָא בְּעַבְדָךְ תִּפְרוֹק שבעברית בכורך תפדה בכסף ולא בעבדך תפדה.
כַּסְפָּא   -   כֶּסֶף
תפרוק   -   תפדה
יש אולי בזה שתי אפשרויות:
-          היהודי אחראי על פדיון הבן שלו, אבל לא על פדיון הבן עבור העבד שלו, עבור הבן של העבד שלו.
ז"א, מצוות פדיון הבן היא מצווה אישית, שכול אבא בן ישראל אחראי עליה, אפילו אם היהודי הוא עבד. אבל, יכול להיות שאלה, מה קורה אם ליהודי, או עבד יהודי, אין כסף כדי לשלם לכהן פדיון הבן? נראה לי שהכהן יכול להלוות ליהודי, לקבל את הכסף על מנת להחזירו ליהודי, והיהודי מחזיר את ההלוואה לכהן. ז"א, אפשר לקיים את המצווה אפילו שאין לאבא יהודי כסף לשלם לכהן.
-          אפשרות אחרת, האדון לא יכול לפדות את הבכור שלא על חשבון, או בעד, העבד שלו, או בעד
הילדים של העבד שלו, שהם בעצם גם העבדים של האדון. הדבר יפה ואנושי בעצמו. אבל, יכול להיות שיש אולי עוד השלכות. למשל, במצב של פדיון שבויים, לא ניתן לפדות את הבן של האדון בעבד שלו, ז"א, למסור את העבד שלו בתמורה לבן שלו. אולי עוד, למשל, בשירות בצבא לא ניתן לפדות את הבן של האדון על ידי הבן של העבד שלו. ואולי אפשר להכליל, לא רק עבדים, אבל גם לקנות בכסף או בכוח השררה, לפדות בן העשיר או השר על ידי הבן של העני או האיש הפשוט. לעניות דעתי, זה דבר עצום, גם בימינו, ועוד הרבה יותר לפני אלפיים שנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה