בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית טו יא] וַיֵּרֶד הָעַיִט, עַל-הַפְּגָרִים; וַיַּשֵּׁב
אֹתָם, אַבְרָם.
[תרגום
אונקלוס] ונחת עופא, על פלגיא; ואפרח יתהון, אברם.
[תרגום
יונתן] וּנְחָתוּ אוּמַיָא ע"א הִינוּן מְדַמְיָין לְעוֹפָא מְסָאֲבָא
לְמִיבְזַז נִכְסֵיהוֹן דְיִשְרָאֵל וַהֲוַת זְכוּתֵיהּ דְאַבְרָם מְגַנָא עֲלֵיהוֹן:
[ירושלמי
(קטעים)] וְכַד נְחַת טְיָיסָא לָא הֲוָה קְרַב לְפַּסְגַיָא וְהָדֵין טְיָיסָא
הוּא עוֹפָא מְסַאֲבָא וְהָדֵין עוֹפָא מְסַאֲבָא אִילֵין אִינוּן מַלְכְּוָותָא
דְאַרְעָא ע"א וִיהֵי כַד יֶהֱוָיָן עַיְצִין עֵיצִן בִּישִׁין עַל בְּנֵי
יִשְׁרָאֵל זְכוּתֵיהּ דְאַבְרָהָם צַדִיקַיָא מְבַטְלָא יַתְהוֹן:
א'
תרגום יונתן בעברית
([שרת"י במדינות – בראשית דף 145]):
"וירדו
האומות עובדות עבודה זרה, הם דומים לעוף הטמא, לבוז נכסיהם של ישראל, והיה זכותו
של אברם מגינה עליהם (על ישראל)."
ב' תרגום ירושלמי (קטעים) בעברית (תרגום שלי J ):
"כאשר
ירד העוף לא היה גש לחלקים זה
עוף הוא עוף טמא וזה עוף טמא הם מלכויות ארץ העובדות עבודה זרה, והיה
כאשר היו יועצים הצעות רעות על בני ישראל, זכותו של אברהם הצדיק מבטלת אותם (את
ההצעות הרעות על ישראל)."
ג'
תרגום אונקלוס בעברית (תרגום
שלי J ):
"וירד
העוף על החלקים, והפריח אותם אברם."
תרגום
אונקלוס מסביר את הפשט של המקרא.
ד'
תרגומים של יונתו והירושלמי מביאים רמז על הפשט של
המקרא.
מעניין
שתרגומים אלה משקפים את המצב הלאומי הקשה של עם ישראל בתקופה שלפני ואחרי חורבן
בית המקדש השני. יש בהם ציפייה לגאולה על ידי משיח, במקרא זה אברהם אבינו ע"ה
בעצמו. מעניין גם כן שהגאולה באה בגלל הצדיקות של המשיח עצמו, צדיקות זאת מגינה,
מכפרת, ומצילה את כול עם ישראל. לכן אומרים חז"ל 'זכות הצדיק תשמור עלינו'.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה