בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית טז ו] וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-שָׂרַי, הִנֵּה שִׁפְחָתֵךְ
בְּיָדֵךְ--עֲשִׂי-לָהּ, הַטּוֹב בְּעֵינָיִךְ; וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי, וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ.
[תרגום
אונקלוס] ואמר אברם לשריי, הא אמתיך בידיך--עבידי לה, דתקין בעינכי; ועניתה שריי,
וערקת מן קודמהא.
[תרגום
יונתן] וַאֲמַר אַבְרָם לְשָרַי הָא אַמְתִיךְ בִּרְשׁוּתִיךְ עֲבִידִי לָהּ
דְתַקִין בְּעֵיְנָיכִי וְסַגְפָתָא שָרַי וְעַרְקַת מִן קָדָמָהָא:
א'
לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב'
הרמב"ן מפרש:
"ותענה שרי ותברח מפניה"
- חטאה אמנו בעינוי הזה וגם אברהם בהניחו לעשות כן ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן
שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני העינוי.
-
יש
אולי בפירוש הרמב"ן דבר מעניין וחשוב: "... חטאה אמנו בענוי הזה וגם
אברהם בהניחו לעשות כן ..."
הבעל
שותף ואחראי ביחד עם אשתו על הטעויות שלה,
בהניחו (בהניחה) לעשות כן !
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה