בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי
תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת
דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה
אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית טז יג] וַתִּקְרָא שֵׁם-יְהוָה הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ, אַתָּה
אֵל רֳאִי: כִּי אָמְרָה, הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי--אַחֲרֵי רֹאִי.
[תרגום
אונקלוס] וצליאת בשמא דה' דאתמלל עימה, אמרת את הוא אלהא חזי כולא: ארי
אמרת, אף אנא שריתי חזיא--בתר דאתגלי לי.
[תרגום
יונתן] וְאוֹדִיאַת קֳדָם יְיָ דְמֵימְרֵיהּ מִתְמַלֵל לָהּ וְכֵן אָמְרַת אַנְתְּ
הוּא חַי וְקַיָים דְחָמֵי וְלָא מִתְחָמֵי אֲרוּם אַמְרַת הָא בְּרַם הָכָא
אִתְגְלִיאַת יְקַר שְכִינְתָּא דַיְיָ בָּתַר חֶזְיָא:
[ירושלמי
(קטעים)] וְאוֹדַיָית הָגָר וְצָלְיַית בְּשֵׁם מֵימְרֵיהּ דַיְיָ דְאִתְגְלֵי
עֲלָהּ אָמְרָה בְּרִיךְ אַתְּ הוּא אֱלָהָא קְיָים כָּל עָלְמַיָא דִי חָמִית
בְּצַעֲרִי אֲרוּם אָמְרַת דָא לְחוֹד עָלַי אִתְגְלַיתָא הֵיךְ בָּתַר דְאִתְגַלֵיתָא
עַל שָרַי רִבּוֹנְתִּי:<קטע סוף=/טז יג>
א'
תרגום יונתן בעברית
([שרת"י במדינות – בראשית דף 157]):
"ותהי
הגר מודה בפני ה', אשר מאמרו דיבר לה, וכן אמרה: אתה הוא חי וקיים, הרואה ואינו
נראה. כי אמרה: רק פה נתגלה שכינת ה', אחר הראיה (אחרי שהייתי רגילה לראות בביתו
של אברהם)."
ב' הלום -
(תה"פ) כאן, פה, הנה, לכאן, עד כאן
התרגום
הפשוט של במקרא (תרגום שלי J):
"ותקרא
(הגר) שם ה' הדובר אליה, אתה אל רואה: כי אמרה (הגר), גם פה ראיתי (ה'), אחרי
(שכבר) ראיתי (ה' אצל אברהם)".
ג'
תרגום ירושלמי (קטעים) בעברית (תרגום שלי J):
"ותהי
הגר מודה והתפללה כאשר מאמרו של ה' התגלה עליה, אמרה (הגר) ברוך הוא ה' המקיים את
כול העולמות, שראה בצערי, כאשר רק לי התגלה, אחרי שהתגלה לשרי גברתי."
ד'
יש כאן דבר גדול ומעניין: הקב"ה מתגלה להגר, מלאך
מטעמו של הקב"ה מדבר אתה, הקב"ה מצווה את הגר מה לעשות.
אפשר
לשאול, למה, למה הקב"ה עושה דברים נפלאים אלה להגר ולא למישהו אחר? בגלל הגר, או בגלל אברם שהגר הייתה כבר קשורה
אליו, אל אברם, והגר הייתה אמורה ללדת לו, לאברם, בן, את ישמעאל?
לעניות
דעתי, הגר קיבלה תשומת לב מיוחדת מהקב"ה בגלל הקשר שלה לאברם. יש לזכור שלוט,
בן הדוד של אברם גם ניצל מסדום גם בזכות אברם.
מה
הלקח? הלקח הוא שכדאי מאד להיות מקושרים ובקרבת צדיקים. בזכותם, הקב"ה משגיח
גם עלינו לטובה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה