בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר
קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ
בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ
לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד
תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית טו יג] וַיֹּאמֶר
לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם,
וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה.
[תרגום
אונקלוס] ואמר לאברם, מידע תידע ארי דיירין יהון בנך בארע לא דילהון, ויפלחון בהון,
ויענון יתהון--ארבע מאה, שנין.
[תרגום
יונתן] וַאֲמַר לְאַבְרָם מִנְדַע תִּנְדַע אֲרוּם דַיְירִין יְהוֹן בְּנָךְ
בְּאַרְעָא דְלָא דִלְהוֹן חֲלַף דְלָא הֵימְנַת וִישַׁעֲבְּדוּן בְּהוֹן
וִיסַגְפוּן יַתְהוֹן אַרְבַּע מְאָה שְׁנִין:
א'
תרגום יונתן בעברית
([שרת"י במדינות – בראשית דף 146]):
"ויאמר
לאברם: ידוע תדע כי בני דרים דירת ארעי יהיו בניך בארץ לא להם, תחת אשר לא
האמנת, וישעבדו בהם, ויענו אותם ארבע מאת שנה."
ב'
תרגום אונקלוס דומה למקרא.
ג'
תרגום יונתן
מוסיף חֲלַף דְלָא הֵימְנַת שבעברית תחת אשר לא האמנת .
לעניות
דעתי, זה רמז חשוב ביותר. יכול להיות שהרמז כאן הוא על אברם בעצמו, אבל יכול להיות
שהרמז הזה נכון ותקף עבור כול הדורות של עם ישראל, לאורך הזמנים.
יותר
מזה, תחת אשר לא האמנת יכול להיות גם עבודה זרה, גם שפיכות דמים, גם גילוי עריות, גם שנאת חינם, וגם
כול החטאים שמבקשים עליהם סליחה, מחילה, וכפרה ביום הכיפורים. זה רמז שיכול להיות
נכון ותקף לגבי עם ישראל, אבל יכול להיות נכון ותקף לגבי כול יהודי ויהודי בפרט.
לגבי כול יהודי ויהודי, השעבוד והעינוי יכולים להיות אולי גם על ידי יצר הרע.
ד'
יכול להיות שאפשר לשאול, איפה הגלות הנוכחית של יותר
מאלפיים שנה, גלות במלכות הרומי? היא לא מפורשת בנבואה זאת? גם גלות זאת היא
שעבוד, ועינוי, ועבודה קשה.
יכול
להיות תירוץ, גלות זאת היא של שבט יהודה, לא של כול עם ישראל.
יכול
להיות שהגלות הנוכחית היא בגלל סיבה אחרת, ולא תחת אשר לא האמנת ?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה