יום שלישי, 12 באוקטובר 2021

[במדבר טו לד] וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ.

 דברים חיים רחמים

         כתוב בספר במדבר, פרשת שלח:      

[במדבר טו לד] וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ.

[תרגום אונקלוס] וַאֲסַרוּ יָתֵיהּ בְּבֵית מַטְּרָא אֲרֵי לָא אִתְפָּרַשׁ לְהוֹן מָא דְּיַעְבְּדוּן לֵיהּ׃

[תרגום יונתן]  דֵין הוּא חַד מִן אַרְבָּעָה דִינִין דִי עָלוּ קֳדָם משֶׁה נְבִיָא וְדָן יַתְהוֹן עַל פּוּם מֵימְרָא דְקוּדְשָׁא מִנְהוֹן דִינֵי מָמוֹנָא וּמִנְהוֹן דִינֵי נַפְשָׁתָא בְּדִינֵי מָמוֹנָא הֲוָה משֶׁה זָרִיז וּבְדִינֵי נַפְשָׁתָא הֲוָה משֶׁה מָתוּן וּבְאִלְיֵין וּבְאִלְיֵין אָמַר משֶׁה לָא שַׁמְעִית מִן בִּגְלַל לְמַלְפָא רֵישֵׁי סַנְהֶדְרֵי דַעֲתִידִין לְמֵיקוּם דִיהֱווֹן זְרִיזִין בְּדִינֵי מָמוֹנָא וּמְתוּנִין בְּדִינֵי נַפְשָׁתָא וְלָא יְבַהְתוּן לִמְשַׁיְילָא דִינָא דְמִתְקַשֵׁי לְהוֹן אֲרוּם משֶׁה דַהֲוָה רַבְּהוֹן דְיִשְרָאֵל צָרִיךְ דְיֵימַר לָא שְׁמָעִית בְּגִין כֵּן אַצְנָעוּהִי בְּבֵית אֲסִירֵי אֲרוּם עַד כְּדוּן לָא אִתְפְּרַשׁ הָדֵין דִינָא יִתְעֲבֵיד בֵּיהּ:

[ירושלמי (קטעים)] דין חד מן ארבע דינין כוליה כתוב למעלה במקלל ובטמא מת: וְאַצְנִיעוּ יָתֵיהּ בְּמַטְרָא עַד זְמַן דִי תִתְפְּרַשׁ לְהוֹן מִן קֳדָם יְיָ בְּאִילֵין דִינִין יִתְעֲבֵיד בֵּיהּ:

א' תרגום אונקלוס בעברית:

ואסרו אותו בבית המשמר הרי לא התפרש להם מה שיעשו לו.

ב' תרגום יונתן בעברית:

דין הוא אחד מן ארבעה דינים שבאו לפני משה הנביא, ודן אותם על פי מאמר הקדוש ברוך הוא, מיניהם דיני ממונות, ומיניהם דיני נפשות, בדיני ממונות היה משה זריז, ובדיני נפשות היה משה מתון, ובאלה ובאלה אמר משה לא שמעתי מן בגלל שרגילים ראשי סנהדרין שעתידים לעמוד שיהיו זריזים בדיני ממונות ומתונים בדיני נפשות, ולא יתביישו לעשות שאלה דינים שמתקשים בהם, כאשר משה שהיה רבם של ישראל צריך שיאמר לא שמעתי לכן כן אשמור אותו (איש מקושש עצים) בבית האסירים, עד כאשר לא יתםרש הדין מה לעשות בו.

-        תרגום מחונן ביותר.

ג' ירושלמי (קטעים) בעברית:

דין אחד מארבעה דינים, הכול כתוב למעלה, מקלל וטמא מת. ושמרו אותו בבית המשמר עד הזמן שיתפרש להם מלפני ה' באלה דינים יעשו בו (איש מקושש עצים).

ד' תרגומים דומים למקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה