בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
וישב:
[בראשית לז לה] וַיָּקֻמוּ כָל-בָּנָיו
וְכָל-בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ, וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם, וַיֹּאמֶר, כִּי-אֵרֵד
אֶל-בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה; וַיֵּבְךְּ אֹתוֹ, אָבִיו.
[תרגום אונקלוס] וְקָמוּ
כָּל בְּנוֹהִי וְכָל בְּנָתֵיהּ לְנַחָמוּתֵיהּ, וְסָרֵיב לְקַבָּלָא
תַּנְחוּמִין, וַאֲמַר, אֲרֵי אֵיחוֹת לְוָת בְּרִי כִּד אֲבֵילְנָא לִשְׁאוֹל;
וּבְכָא יָתֵיהּ, אֲבוּהִי.
[תרגום יונתן] וְקָמוּ
כָּל בְּנוֹי וְכָל נְשֵׁי בְנוֹי וַאֲזָלוּ לְמִנַחֲמָא לֵיהּ וְסָרִיב לְקַבָּלָא
תַּנְחוּמִין וַאֲמַר אֲרוּם אֵיחוּת לְוַת בְּרִי כַּד אָבֵילְנָא לְבֵי
קְבוּרְתָּא וּבְכָא יָתֵיהּ בְּרַם יִצְחָק אָבוֹי:
א' תרגום
יונתן בעברית:
למאן
- (פ') לסרב, לא להסכים, לא להיעתר, לא להתרצות, לא לרצות, להביע סירוב, להתנגד
כַּד - כַּאֲשֶׁר;
כְּשֶׁ-; כְּמוֹ שֶׁ-
"וקמו כול בניו וכול
נשות בניו, והלכו לנחם אותו (את יעקב אבינו), ו(יעקב אבינו) סירב לקבל תנחומים,
ואמר: כאשר ארד אל בני אבל, אל בית הקברות. אבל, יצחק, אביו (של יעקב) בכה אותו
(את יוסף) ."
-
רש"י
מפרש:
וכל בנתיו
- רבי יהודה אומר אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט
ונשאום רבי נחמיה אומר כנעניות היו אלא מהו וכל בנותיו כלותיו שאין אדם
נמנע מלקרוא לחתנו בנו ולכלתו בתו
וימאן להתנחם
–
(ב"ר) אין אדם מקבל תנחומין על החי
וסבור שמת שעל המת נגזרה גזירה שישתכח מן הלב ולא על החי
ויבך אתו אביו - יצחק היה בוכה
מפני צרתו של יעקב אבל לא היה מתאבל שהיה יודע שהוא חי
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה