יום חמישי, 21 ביוני 2018

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם--לְכָה, וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם; וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנֵּנִי.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר בראשית, פרשת וישב:
[בראשית לז יג] וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם--לְכָה, וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם; וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנֵּנִי
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר יִשְׂרָאֵל לְיוֹסֵף, הֲלָא אֲחָךְ רָעַן בִּשְׁכֶם--אֵיתַא, וְאַשְׁלְחִנָּךְ לְוָתְהוֹן; וַאֲמַר לֵיהּ, הָאֲנָא
[תרגום יונתן] וַהֲוָה לִזְמַן יוֹמִין וַאֲמַר יִשְרָאֵל לְיוֹסֵף הֲלָא אָחָךְ רָעָן בִּשְׁכֶם וּדְחֵיל דִילְמָא יֵיתוּן חִיוָאֵי וְיִמְחִינוּן עַל עֵיסַק דִי מְחוֹ יַת חֲמוֹר וְיַת שְׁכֶם וְיַת יַתְבֵי קַרְתָּא אִיתָא כְּדוֹן וַאֲשַׁלְחִינָךְ לְוַתְהוֹן וַאֲמַר לֵיהּ הָא נָא
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 435]):
"ויהי אחר זמן של ימים אחדים, ויאמר ישראל אל יוסף: כיון שאחיך רועים בשכם, וירא (מפחד) אני דאפשר שיבואו עם החווי (מן עמי כנען) (עלינו),  ויהרגונו וייקחו נקמתם על דבר אשר בני יעקב הרגו מהם חמור ושכם ואת כל יושבי עירם, לכן לך עתה ואשלחך אליהם, ויאמר לו הנני."
-          היו בערך עשר שנים בין מעשה שכם לבין מכירת יוסף. האם זה הגיוני שאחרי עשר שנים, עוד יהיו
רגשות נקמה נגד בני ישראל?
האם בני ישראל חשדו בנקמת עם החיווי, למה הלכו לרעות צאן אביהם בשכם? כאילי להיכנס לפה הזאב.
במצב זה, נקמת העם החיווי הייתה על כול בני ישראל, כולל יוסף. האם יעקב אבינו לא חשד על החיים של  יוסף עצמו?
יותר מזה, יעקב היה ער לשנאת אחיו של יוסף ליוסף עצמו. האם לא חשד שיעשו ליוסף דבר רע?
יכול להיות רק תירוץ אחד: הכול נעשה בהשגחת הקב"ה וברצונו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה