בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת ויקרא:
[בראשית לה טז] וַיִּסְעוּ
מִבֵּית אֵל, וַיְהִי-עוֹד כִּבְרַת-הָאָרֶץ לָבוֹא אֶפְרָתָה; וַתֵּלֶד רָחֵל,
וַתְּקַשׁ בְּלִדְתָּהּ.
[תרגום
אונקלוס] וּנְטַלוּ מִבֵּית אֵל, וַהֲוָה עוֹד כְּרוֹב אַרְעָא לְמֵיעַל
לְאֶפְרָת; וִילֵידַת רָחֵל, וְקַשִּׁיאַת בְּמֵילְדַהּ.
[תרגום
יונתן] וּנְטָלוּ מִבֵּית
אֵל וַהֲוָה תּוּב סוֹגְעֵי אַשְׁווֹן עֲלַלְתָּא דְאַרְעָא
בְּמֵיתֵיהּ לְאֶפְרָת וִילֵידַת רָחֵל וְקַשְׁיַית בְּמֵילְדָהּ:
[ירושלמי
(קטעים)] וַהֲוָה אִישׁוֹן כְּרוּב אַרְעָא לְמֵיעַל לְאֶפְרָת וִילֵידַת רָחֵל
וְאִתְקְשִׁיאַת בְּמֵילְדָה:
א'
תרגום יונתן בעברית:
-
רש"י
מפרש:
כברת
הארץ - מנחם פירש לשון כביר רבוי מהלך
רב ואגדה בזמן שהארץ חלולה ומנוקבת ככברה (ב"ר) שהניר מצוי הסתיו עבר
והשרב עדיין לא בא ואין זה פשוטו של מקרא שהרי בנעמן מצינו (מ"ב ה) וילך מאתו
כברת ארץ ואומר אני שהוא שם מדת קרקע כמו מהלך פרסה או יותר כמו שאתה אומר צמד כרם
חלקת שדה כך במהלך אדם נותן שם מדה (קרקע כמו מהלך מיל) כברת ארץ
-
מצאתי
שאותה המילה סוֹגְעֵי (שלא מופיעה במילון ארמית – עברית) נמצאת גם בספר
בראשית פסוק
[בראשית יז ה] וְלֹא-יִקָּרֵא עוֹד אֶת-שִׁמְךָ, אַבְרָם; וְהָיָה
שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב-הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ.
[תרגום
יונתן] ולא יתקרי תוב ית שמך אברם ויהי שמך אברהם ארום לאב סגי סוגעי עממין
מניתך.
-
אַשְׁווֹן
– לא מצאתי הסבר, יכול להיות מידת אורך דרך, כפי
שרש"י מפרש?
-
עֲלַלְתָא (נדרים נה א) - יְבוּל;
הַכְנָסָה
-
"ונסעו
מבית אל והיה שוב המון ' אַשְׁווֹן' להיכנס לתוך הארץ, בבואם לאפרת. וילדה
רחל, והיה קשה
לה
(לרחל) (להוציא) את הילוד ((ת') נולד, ולד, תינוק, טף, הרך הנולד, עולל, יונק;
יצור, ברוא, ברייה)."
-
ירושלמי
(קטעים) דןמה לתרגום אונקלוס.
ב'
תרגומים דומים למקרא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה