בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת וישלח:
[בראשית לה כא] וַיִּסַּע, יִשְׂרָאֵל; וַיֵּט אָהֳלֹה, מֵהָלְאָה
לְמִגְדַּל-עֵדֶר.
[תרגום
אונקלוס] וּנְטַל, יִשְׂרָאֵל; וּפַרְסֵיהּ לְמַשְׁכְּנֵיהּ, מֵהָלְאָה
לְמִגְדְּלָא דְּעֵדֶר.
[תרגום
יונתן] וּנְטַל יַעֲקב וּפְרַס לְמַשְׁכְּנֵיהּ מִן לְהַלָא לְמַגְדְלָא דְעֵדֶר
אַתְרָא דְמִתַּמָן עָתִיד דְאִתְגְלֵי מַלְכָּא מְשִׁיחָא בְּסוֹף יוֹמַיָא:
א'
תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף
413]):
"ויעקב נסע
ונטע אוהלו
מעבר למגדל
עדר,
מקום שמשם
עתיד להתגלות
מלך
המשיח בקץ הימין."
-
לגבי
מגדל עדר (http://mg.alhatorah.org):
רש״י
מיכה ד׳:ח׳ (מקראות גדולות)
ואתה מגדל עדר –
ת״י ואת משיחא דישראל דטמיר מן קדם חובי כנישתא דציון פי׳ מגדל ל׳ מעוז ותרגום
עדר כנסת ישראל ותירגם עופל ל׳ אופל ויש לפרש מגדל עדר בית
המקדש ועופל לשון מגדל עוז וכן עופל ובחן (ישעיהו ל״ב).
ר׳
יוסף קרא מיכה פירוש א ד׳:ח׳ (מקראות גדולות)
ואתה מגדל עדר עופל
בת ציון עדיך תאתה – מגדל – הוא בית המקדש
של עדר ישראל.
ר׳
יוסף קרא מיכה פירוש ב ד׳:ח׳ (מקראות גדולות)
ואתה מגדל עדר –
תרגם יונתן: ואת משיחא דטמיר מן קדם חוביא כנישתא דציון. ופירוש מגדל –
לשון מעון, ועדר – כנסת ישראל, ועופל – לשון אופל. ויש
לפרש: מגדל עדר – בית המקדש, ועופל – לשון מגדל עוז.
...ד״א: ואתה מגדל עדר – שם מקום, כעינין שנאמר: מהלאה
למגדל עדר (בראשית ל״ה:כ״א). עופל בת ציון עדיך תאתה – שעתיד
בית המקדש להיות מאריך והולד עד מגדל עדר.
רשב״ם
בראשית ל״ה:כ״א (מקראות גדולות)
למגדל
עדר – סמוך לבית לחם היה, כדכתיב בתרי
עשר: ואתה בית לחם אפרתה וגו׳ (מיכה ה׳:א׳), וכתיב בסמוך:
ואתה מגדל עדר וגו׳ (מיכה ד׳:ח׳).
רד״ק מיכה
ד׳:ח׳ (מקראות גדולות)
ואתה מגדל עדר –
הוא מגדל דוד וקראו מגדל עדר כי ישראל נמשלים
לעדר הצאן כמו שהמשילם בכמה מקומות וציון וירושלם היא מקום כל ישראל
שהיו נאספים שם שלש פעמים בשנה והיו בה כעדר בתוך הדברו והיא היתה ראש ממלכת ישראל
וכפל הענין במילות שונות ואמר עופל בת ציון כי עופל כמו מגדל כמו עופל ובחן.
מצודת דוד
מיכה ד׳:ח׳ (מקראות גדולות)
ואתה מגדל עדר – על
עיר ציון יאמר שהוא המגדל אשר יאספו שם ברגלים כל שבטי ישראל המכונים בהרבה
מן המקומות בשם עדר ולתוספת ביאור אמר עופל בת ציון ור״ל אתה ציון הנה אליך תבוא
קבוצת הצולעה והנדחה.
שד״ל
בראשית ל״ה:כ״א (מקראות גדולות)
מגדל עדר –
מקום רחוק מבית לחם כאלף אמה (היירונימוס).
מלבי״ם מיכה ביאור הענין ד׳:ח׳ (מקראות גדולות)
ואתה מגדל עדר –
מסב פניו אל הר ציון הנזכר, אומר אליו, אתה הר ציון, שאתה מגדל של העדר הלז שהוא
עדר הצאן הצולעה והנדחה, תחלה תהיה כמגדל של צאן, ואח״כ תהיה עופל– שהוא מבצר
חזק, ומפרש שזה יהיה בשלש מדרגות, תחלה בת ציון עדיך תאתה שהגליות
יתחילו להתקבץ וגלות יהודה ובנימין שהם בת ציון שגלו מציון בחורבן בית שני יתקבצו
אליך, ואח״כ ובאה הממשלה הראשונה – תבוא ממשלה קטנה, שיהיה להם קצת
ממשלה והנהגה כמו שהיו לישראל בימים הראשונים לפני מלך מלך לבני ישראל שהיה להם
שופטים מנהיגים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה