בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת
וישב:
[בראשית לז לב] וַיְשַׁלְּחוּ אֶת-כְּתֹנֶת
הַפַּסִּים, וַיָּבִיאוּ אֶל-אֲבִיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, זֹאת מָצָאנוּ:
הַכֶּר-נָא, הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא--אִם-לֹא.
[תרגום אונקלוס] וְשַׁלַּחוּ
יָת כִּתּוּנָא דְּפַסֵּי, וְאֵיתִיאוּ לַאֲבוּהוֹן, וַאֲמַרוּ, דָּא
אַשְׁכַּחְנָא: אִשְׁתְּמוֹדַע כְּעַן, הֲכִתּוּנָא דִּבְרָךְ הִיא--אִם לָא.
[תרגום יונתן] וְשַׁדָרוּ בְּיַד
בְּנֵי זִלְפָּה וּבְיַד בְּנֵי בִלְהָה יַת פַּרְגוֹד מְצַיָיר וְאַיְיתוֹהִי
לְוַת אֲבוּהוֹן וְאָמָרוּ הָא אַשְׁכַּחֲנָא אִשְׁתְּמוֹדַע כְּדוּן הֲפַרְגוֹדָא
דִבְרָךְ הִיא אִין לָא:
א' תרגום
יונתן מוסיף בְּיַד בְּנֵי זִלְפָּה וּבְיַד בְּנֵי בִלְהָה שבעברית ביד
בני זלפה וביד בני בלהה.
-
אפשר
לשאול, למה ביד בני השפחות, זלפה, ובלהה, ולא על ידי בני לאה?
הרי, יעקב ידע שיוסף היה מספר
על בני בלהה ועל בני זלפה דברים לא טובים:
[בראשית לז ב] אֵלֶּה
תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו
בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי
אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם.
יכול להיות שיש כאן עוד
תרגיל בקרימינולוגיה: הפוך על הפוך. ז"א, הבנים של השפכות היו החשודים
הראשונים במקרה של רצח. אבל, אם כך באמת, היו בורחים, ולא היו באים ליעקב, אביהם,
כדי להודיע לו על מות בנו, ואחיהם, יוסף.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה