יום חמישי, 28 ביוני 2018

פירוש התורה - וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל-הַבּוֹר, וְהִנֵּה אֵין-יוֹסֵף בַּבּוֹר; וַיִּקְרַע, אֶת-בְּגָדָיו.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר בראשית, פרשת וישב:
[בראשית לז כט] וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל-הַבּוֹר, וְהִנֵּה אֵין-יוֹסֵף בַּבּוֹר; וַיִּקְרַע, אֶת-בְּגָדָיו
[תרגום אונקלוס] וְתָב רְאוּבֵן לְגֻבָּא, וְהָא לֵית יוֹסֵף בְּגֻבָּא; וּבַזַּע, יָת לְבוּשׁוֹהִי.
[תרגום יונתן] וְתַב רְאוּבֵן לְגוֹבָא אֲרוּם לָא הֲוָה עִמְהוֹן לְמִסְעוֹד כַּד זַבְּנוֹהִי דַהֲוָה יָתֵיב בְּצוֹמָא עַל דְבַלְבֵּל מַצַע אָבוֹי וַאֲזַל וְיָתֵיב בֵּינֵי טַוְורַיָא לְמֶהֱדוֹר לְגוּבָא לְאַסְקוּתֵיהּ לְאָבוּי מָאִים יִסַב לֵיהּ אַפִּין וְכֵיוַון דְתָב וַחֲמָא וְהָא לֵית יוֹסֵף בְּגוֹבָא וּבְזַע יַת לְבוּשׁוֹי:
א' תרגום יונתן בעברית:
כַּד   -   כַּאֲשֶׁר; כְּשֶׁ-; כְּמוֹ שֶׁ-
זָבְנִי   -   קוֹנִים
מַהְדַּר   -   מַחֲזִיר
בָּזַע   -   קוֹרֵע; פּוֹצֵעַ
"ושב ראובן לבור, שלא היה עמם (עם אחיו) לסעוד, כאשר קנוהו (את יוסף). ש(ראובן) היה בצום על שבלבל מצע אביו, והלך (ראובן) וישב בין ההרים, וחזר לבור להוציא אותו (את יוסף) לאבא שלו (ליעקב), וייקח לו (לאביו) כעסו (על ראובן, שבלבל את מצעו של אביו). וכיוון שחזר (לבור), וראה שיוסף לא בבור, וקרע את בגדיו."
-          תרגום יונתן מוסיף ומסביר חלקן של ראובן במכירת יוסף. עוד יותר, תרגום יונתן מפרש בלבול מצע
אביו על ידי ראובן. יכול להיות שתוספת זאת של תרגום יונתן מביא מבט הסתכלות חדש, חיובי,  על מעשיו של ראובן כלפי אביו, וגם כלפי יוסף.
מה המשל? אנשים מורכבים, אין שחור או לבן, יש לדחות ולתקן מה שיש לתקן, יש לקחת ולפתח מה מה שראוי לזה. כמו שכתוב בספר תהילים, תמיד נכון, 'סור מרע, ועושה טוב'.
-          רש"י מפרש בצורה דומה:
וישב ראובן - ובמכירתו לא היה שם שהגיע יומו לילך ולשמש את אביו ד"א עסוק הי' בשקו ובתעניתו על שבלבל יצועי אביו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה