בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת וישלח:
[בראשית לה יא] וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי, פְּרֵה
וּרְבֵה--גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם, יִהְיֶה מִמֶּךָּ; וּמְלָכִים, מֵחֲלָצֶיךָ
יֵצֵאוּ.
[תרגום
אונקלוס] וַאֲמַר לֵיהּ יְיָ אֲנָא אֵל שַׁדַּי, פּוּשׁ וּסְגִי--עַם
וְכִנְשָׁת שִׁבְטִין, יְהוֹן מִנָּךְ; וּמַלְכִין דְּשָׁלְטִין בְּעַמְמַיָּא,
מִנָּךְ יִפְּקוּן.
[תרגום
יונתן] וַאֲמַר לֵיהּ יְיָ אֲנָא אֵל שַׁדַי פּוּשׁ וּסְגִי עַם קַדִישׁ
וְכִינְשַׁן נְבִיאִין וְכַהֲנִין יְהוֹן מִבְּנָךְ דְאוֹלֵידְתָּא וּתְרֵין
מַלְכִין תּוּב מִינָךְ יִפְקוּן:
א'
תרגום יונתן בעברית:
פָּשׁ - נִשְׁאַר (daf-yomi.com/AramicDictionary.aspx)
מצאתי
גם 'הכתב והקבלה ויקרא כ״א:א׳ (מקראות גדולות)' http://mg.alhatorah.org/Kohelet/7:
"וכן ע״ש פירוד הדבקות הנוהג בו הונח עליו שם פשתים
משרש פוש שהוראתו פירוד הדבקות,
(ומחקרי הלשון נבוכו בביאור עיקר הוראת שם פשתים עי׳ בדבריהם, ועמ״ש בראה ולא תאכל הנפש עם
הבשר)"
-
"ואמר
לו (ליעקב) ה', אֲנִי אֵל שַׁדַּי, התפשט והתרבה, עם קדוש ועדת נביאים וכוהנים
יהיו מבניך
שהולדת,
ושני מלכים שוב ממך יצאו."
רש"י
מפרש:
ומלכים
- (ב"ר) שאול ואיש בשת שהיו משבט
בנימין שעדיין לא נולדו (ופסוק זה דרשו אבנר כשהמליך איש בושת ואף השבטים דרשוהו
וקרבו בנימין דכתיב (שופטים כא)
איש
ממנו לא יתן את בתו לבנימין לאשה וחזרו ואמרו אלמלא הי' עולה מן השבטים לא היה
הקב"ה אומר ליעקב ומלכים מחלציך יצאו).
-
יכול
להיות שהביטוי שבתרגום יונתן " ושני מלכים שוב ממך יצאו" מתייחס
לשני מלכים נוספים,
שאמורים
לצאת מבנימין, שעוד לא נולד, כפי שמוסבר גם בפירוש רש"י.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה