בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
הגיהינום: מושג רוחני ורעיוני?
כתוב
בגמרא, מסכת פסחים, דף נד, ע"א:
"והא תניא שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם ואלו הן תורה
ותשובה וגן עדן וגיהנם וכסא הכבוד ובית המקדש ושמו של משיח"
-
אפשר
לשאול שאלה: כתוב בגמרא שהגיהינום נברא לפני בריאת העולם, בין שבעת הדברים
שנבראו
לפני בריאת העולם. מה זאת אומרת? איך נברא, או נבנה הגיהינום לפני בריאת העולם?
לעניות דעתי, אני לא מסוגל לתת תשובה לשאלה זאת, או לתרץ בצורה סבירה תהליך כזה.
אבל,
יכול להיות שיש במאמר זה רמז גדול: התורה נבראת גם לפני בריאת העולם. אבל התורה
היא דבר רוחני לחלוטין, דבר רעיוני. לכן, אפשר להיברא לפני בריאת העולם, כאשר
העולם גשמי וחומרי לחלוטין. לכן אין סתירה בין שני דברים אלה, התורה והעולם, העולם
הזה.
לכן,
יכול להיות שגם הגיהינום הוא דבר, מושג, רוחני ורעיוני בלבד. ואם כך, אין סתירה
בין הבריאה שלו לפני בריאת העולם, לבין בריאת העולם עצמו. עוד יותר, בגיהינום
אמורים להימצא נשמות האנשים הטועים, החוטאים, כול אחד לפי המעשים שלו. אבל, מדובר
על הנשמות, שהן גם כן מושג רוחני ורעיוני, כמו הגיהינום עצמו.
אפשר
אולי להרחיב, ולהציע שכול הדברים שנבראו לפני בריאת העולם, הם רוחניים ורעיוניים: תורה
ותשובה וגן עדן וגיהנם וכסא הכבוד ובית המקדש ושמו של משיח.
עכשיו,
יש שאלה הפוכה: גן עדן היה קיים כדבר חומרי, כדבר גשמי וממשי, כפי שכתוב בספר
בראשית:
[בראשית
ב ז-ט] ז וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר
מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם,
לְנֶפֶשׁ חַיָּה. ח וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים,
גַּן-בְּעֵדֶן--מִקֶּדֶם; וַיָּשֶׂם שָׁם, אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר. ט וַיַּצְמַח יְהוָה אֱלֹהִים, מִן-הָאֲדָמָה,
כָּל-עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה, וְטוֹב לְמַאֲכָל--וְעֵץ הַחַיִּים, בְּתוֹךְ הַגָּן,
וְעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע.
יחד
עם זאת, כתוב במשנה אבות, פרק ה, משנה כ:
"יְהוּדָה
בֶן תֵּימָא אוֹמֵר, הֱוֵי עַז כַּנָּמֵר, וְקַל כַּנֶּשֶׁר, וְרָץ כַּצְּבִי,
וְגִבּוֹר כָּאֲרִי לַעֲשׂוֹת רְצוֹן אָבִיךָ שֶׁבַּשָּׁמָיִם. הוּא הָיָה אוֹמֵר,
עַז פָּנִים לְגֵיהִנָּם, ובשֶׁת פָּנִים לְגַן עֵדֶן. יְהִי רָצוֹן
מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ שֶׁתִּבְנֶה עִירְךָ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ וְתֵן
חֶלְקֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ: "
כאשר
ובשֶׁת פָּנִים לְגַן עֵדֶן , הכוונה לעולם הבא. לכן, יכול להיות שכתב
הגמרא, על בריאת גן עדן לפני בריאת העולם, מתייחס לבריאת העולם הבא. אם כך, דבר זה
מתחבר עם בריאת הגיהינום לפני בריאת העולם הזה. ושני דברים אלה, גם הגיהינום, וגם
העולם הבא, הם דברים רוחניים ורעיוניים.
כתוב
גם על 'בית המקדש ושמו של משיח', שנבראו לפני בריאת העולם. יכול להיות
שהכוונה היא לבית המקדש השלישי עתיד לרדת מן השמיים, במהרה בימינו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה