בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
פיקוח נפש. או פיקוח נשמה?
בוקר
טוב ומבורך! אני מנסה לתת ביטוי למחשבות שלי, אני מחפש את הרעיונות, האידיאולוגיה,
מאחורי המעשים. לגבי פיקוח נפש: אנו מכירים את הפיקוח נפש הרגיל, המובן לכול, הגשמי
והחומרי של העולם הזה. אפשר אולי להגיד שזה פיקוח נפש חד ממדי. למה זה דומה? למכניקה
של תנועה, אפשר תנועה בקו ישר, תנועה חד ממדית, אבל אפשר להתקרב למציאות עוד יותר על
ידי תנועה דו-ממדית במישור, או אפילו תנועה תלת-ממדית במרחב. יכול להיות שדבר דומה
יש עם פיקוח נפש. אנו מכירים את הפיקוח נפש הפשות של העולם הזה. אבל, לפי עקרונות היהדות,
יש גם העולם הבא. עולם הבא מביא ממד חדש ונוסף אולי גם לגבי פיקוח נפש. יכול להיות
פיקוח נפש שקשור לעולם הבא, מן פיקוח נפש רוחני, רעיוני, קשור אולי לנשמה של היהודי?
יכול להיות שיש פיקוח נפש קשור לעולם הזה, ויש אולי גם פיקוח נשמה קשור לעולם הבא.
יש לזכור שמושג עולם הבא הוא אחד משלושה עשר העקרונות של היהדות, לפי הרמב"ם.
לכן, בשביל יהודים, כול מה שקשור לעולם הבא זה דבר רציני ואמתי ביותר. למשל, לפי חז"ל,
כול מה שעושים בעולם הזה, עושים בשביל עולם הבא. יכול להיות שמלחמת קורונה בעת הזאת
מביאה גם סוגיות רוחניות, רעיוניות, אידיאולוגיות, מחשבתיות חדשות, שלא היו קודם, בעת
אחרת. יש כאן שילוב מיוחד ויכול להיות ראשון בסוגו בהיסטוריה אנושית: פנדמיה עולמית
קשה, קטלנית, יחד עם יכולות טכנולוגיות מתקדמות ביותר, יחד עם מסגרות מדינתיות קשוחות
יחסית, יחד עם מעבר מידע וידע שגם לא היה כמוהו. בזמן יעקב אבינו, היה רעב בארץ כנען,
הלכו למצרים, משפחה אחת, כול משפחה לנפשה. גם בזמנים יותר קרובים אלינו, הייתה נדידה
של משפחות, קבוצות גדולות של אנשים, ממקום למקום. הגבולות היו יחסית פתוחים, ולא מחייבים.
בעת הזה לא כך. ויש עוד בדרים מיוחדים במלחמת קורונה בעת הזה. לכן, יש לחשוב, במתינות,
ולחפש דרך האמצע, דרך המלך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה