יום רביעי, 20 בינואר 2021

פירוש התורה - [ויקרא כו יד] וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וְלֹא תַעֲשׂוּ, אֵת כָּל-הַמִּצְוֺת הָאֵלֶּה.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

כתוב בספר ויקרא, פרשת חקתי:

[ויקרא כו יד]  וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וְלֹא תַעֲשׂוּ, אֵת כָּל-הַמִּצְוֺת הָאֵלֶּה.

[תרגום אונקלוס]  וְאִם לָא תְּקַבְּלוּן, לְמֵימְרִי; וְלָא תַּעְבְּדוּן, יָת כָּל פִּקּוֹדַיָּא הָאִלֵּין

[תרגום יונתן]  וְאִם לָא תִיצְבוּן לְמִשְׁמַע לְאוּלְפַן מֵאַלְפֵי אוֹרַיְיתָא וְלָא תַעַבְדוּן מִן רְעוּתֵיכוֹן יַת כָּל פִּיקוּדַיָא הָאִילֵן

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 465]):

"ואם לא תאבו לשמוע וללמוד ממורי התורה (שבעל פה), ולא תעשו מרצונכם (שלא בהכרה), את כל המצוות האלה, (הכתובים בתורה שבכתב)."

תאבו – אבה - רצה; חפץ

-        תרגום יונתן מוסיף לְאוּלְפַן מֵאַלְפֵי אוֹרַיְיתָא שבעברית וללמוד ממורי התורה.  

גם כאן, תרגום יונתן מביא, לעניות דעתי, את הרעיון, את הרוחניות שקשורים להקדוש ברוך הוא.

גם רש"י מפרש באופן דומה:

ואם לא תשמעו לי - להיות עמלים בתורה ולדעת מדרש חכמים יכול לקיום המצות כשהוא אומר ולא תעשו וגו' הרי קיום מצות אמור הא מה אני מקיים ואם לא תשמעו לי להיות עמלים בתורה ומה ת"ל לי אין לי אלא זה המכיר את רבונו ומתכוין למרוד בו וכן בנמרוד (בראשיתי) גבור ציד לפני ה' שמכירו ומתכוין למרוד בו וכן באנשי סדום (שם יג) רעים וחטאים לה' מאד מכירים את רבונם ומתכוונים למרוד בו

-        תרגום יונתן מוסיף וְלָא תַעַבְדוּן מִן רְעוּתֵיכוֹן שבעברית ולא תעשו מרצונכם (שלא בהכרה).

באותו ספר ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 465]) כתוב:

"ומוםיף ה״אהבת יהונתן״: ויאמר, שאפילו אם תשמעו ותעשו, אך שלא ברצון טוב ונפש חפיצה קרבת אלקים, כי אם על צד ההכרח ע״פ בי״ד ומוכיחים, או שיבושו מבני אמונתם, גם כן הם ח״ו בסוג שלא שמעו ולא עשו, עכ״ל."

רש"י מפרש:

ולא תעשו - ( ת"כ) משלא תלמדו לא תעשו הרי שתי עבירות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה