יום רביעי, 26 בדצמבר 2018

פירוש התורה - וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה, לָשֶׁבֶת אֶת-הָאִישׁ; וַיִּתֵּן אֶת-צִפֹּרָה בִתּוֹ, לְמֹשֶׁה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת שמות:
[שמות ב כא] וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה, לָשֶׁבֶת אֶת-הָאִישׁ; וַיִּתֵּן אֶת-צִפֹּרָה בִתּוֹ, לְמֹשֶׁה.
[תרגום אונקלוס] וּצְבִי מֹשֶׁה, לְמִתַּב עִם גֻּבְרָא; וִיהַב יָת צִפּוֹרָה בְּרַתֵּיהּ, לְמֹשֶׁה.
[תרגום יונתן]  וְכַד חַכִּים רְעוּאֵל דְעָרַק משֶׁה מִן קֳדָם פַרְעה טָלַק יָתֵיהּ לְגוּבָא וַהֲוַת צִפּוֹרָה בְּרַתֵּיהּ דִבְרֵיהּ מְפַרְנָסָא יָתֵיהּ בְּסִיתְרָא בִּזְמַן עִשַרְתִּי שְׁנִין וּלְסוֹף עִשַרְתִּי שְׁנִין אַפְקֵיהּ מִן גוּבָא וְעַל משֶׁה בְּגוֹי גִינוּנִיתָא דִרְעוּאֵל וַהֲוָה מוֹדֵי וּמַצְלֵי קֳדָם יְיָ דַעֲבֵד עִמֵיהּ נִיסִין וּגְבוּרַן וְאִיסְתְּכִיַית חוּטְרָא דְאִיתְבְּרִאַת בֵּינֵי שִׁמְשְׁתָא וְחַקְיָין וּמְפָרַשׁ עֲלָהּ שְׁמָא רַבָּא וְיַקִירָא דְבֵיהּ עָתִיד לְמֶעֱבַד יַת תִּמְהַיָא בְּמִצְרַיִם וּבֵיהּ עָתִיד לְמִבְזַע יַת יַמָא דְסוּף וּלְהַנְפָקָא מוֹי מִן כֵּיפָא וַהֲוָה דָעִיץ בְּגוֹ גִינוּנִיתָא וּמִן יַד אוֹשִׁיט יְדֵיהּ וְנַסְבֵיהּ הָא בְּכֵין צָבֵי משֶׁה לְמִתַּב עִם גַבְרָא וִיהַב יַת צִפּוֹרָה בְּרַת בְּרַתֵּיהּ לְמשֶׁה:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 29]):
"בספר אהבת יונתן כאן פי׳, וכאשר ידע והכיר רעואל (שדעת המתרגם שונה מדעת חז"ל הסוברים שיתרו הוא רעואל, ושז' שמות היו לו, והיונתן סובר שרעואל הוא אבי יתרו), אשר משה ברח מלפני פרעה, השליך אותו להבור (כנראה, מחמת פחד שיתוודע הדבר לפרעה שרעואל מסתיר את משה בביתו, ופרעה, כמלך בכיפה, ינקם ממנו). והייתה צפורה בת בנו של רעואל, מפרנסת אותו בסתר, במשך עשרה שנים (כנראה, מחמת הכרת הטוב למשה על שהציל אותה מיד הרועים).ולסוף עשרת השנים, הוציאו(את משה) רעואל מן הבור, ובא משה בתוך הגינה של רעואל, (אולי כדי להרחיב דעתו שיוכל להודות כראוי) והיה מודה ומתפלל לפני ה׳ ( על ) אשד עשה עמו נסים וגבורות. ונראתה המטה אשר נברא בין השמשות, (כאומרו באבו פ"ה מ״ו) והיה חקוק ומפורש עליו השם הגדול והיקר אשר בו עתיד לעשות את הנפלאות במצרים, ובו עתיד לבקוע את הים סוף, ולהוציא מים מן הסלע, והיה נעוץ בתוך הגיגה, ותיכף שלח ידו ולקחו. הנה בכך הואיל משה לשבת את האיש, וייתן אח צפורה בתו בנו לו לאשה ."
-          מעניין למה תרגום יונתן סבר שרעואל הוא אביו של יתרו, כהן מדין, אביה של צפורה, אבח שאר הפרשנים סוברים שרעואל
הוא יתרו עצמו.
שאלה אחרת, באותו נושא, כמה השינוי של רעואל, יתרו, או אביו, חשוב לקריאה, פירוש, והבנה של המקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה