יום חמישי, 15 בפברואר 2018

פירוש התורה - וַיְהִי, אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם, וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים, אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ; וַיֵּשֶׁב יִצְחָק, עִם-בְּאֵר לַחַי רֹאִי.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת חיי שרה:
[בראשית כה יא] וַיְהִי, אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם, וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים, אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ; וַיֵּשֶׁב יִצְחָק, עִם-בְּאֵר לַחַי רֹאִי
[תרגום אונקלוס] וַהֲוָה, בָּתַר דְּמִית אַבְרָהָם, וּבָרֵיךְ יְיָ, יָת יִצְחָק בְּרֵיהּ; וִיתֵיב יִצְחָק, עִם בֵּירָא דְּמַלְאַךְ קַיָּמָא אִתַּחְזִי עֲלַהּ
[תרגום יונתן]  וּמִן בִּגְלַל דְלָא הֲוָה אַבְרָהָם צָבֵי לִבְרָכָא יַת יִשְׁמָעֵאל בְּגִין כֵּן לָא בְּרִיךְ יַת יִצְחָק דְאִין הֲוָה מְבָרֵךְ לְיִצְחָק וְלָא מְבָרֵךְ לְיִשְׁמָעֵאל הֲוָה נְטִיר לֵיהּ בָּבוֹי וּבָתַר דְמִית אַבְרָהָם בְּרִיךְ יְיָ יַת יִצְחָק וְיָתֵב יִצְחָק סָמִיךְ לְבֵירָא דְאִתְגְלֵי עֲלוֹי יְקַר חַי וְקַיָים דְחָמֵי וְלָא אִתְחָמֵי
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 264]):
"ומפני שלא היה אברהם רוצה לברך את ישמעאל, לפיכך לא ברך את יצחק, שאם היה מברך ליצחק ולא את ישמעאל, היה ישמעאל נוטר לו שנאה, (אלא) אחר שמת אברהם, ״ויברך ה׳ את יצחק״, וישב יצחק סמוך לבאר שנתגלה עליו כבוד חי וקים, הרואה ואינו נראה."
-          וּמִן בִּגְלַל דְלָא הֲוָה אַבְרָהָם צָבֵי לִבְרָכָא יַת יִשְׁמָעֵאל בְּגִין כֵּן לָא בְּרִיךְ יַת יִצְחָק דְאִין הֲוָה מְבָרֵךְ לְיִצְחָק וְלָא מְבָרֵךְ לְיִשְׁמָעֵאל הֲוָה נְטִיר לֵיהּ בָּבוֹי שבעברית ומפני שלא היה אברהם רוצה לברך את ישמעאל, לפיכך לא ברך את יצחק, שאם היה מברך ליצחק ולא את ישמעאל, היה ישמעאל נוטר לו שנאה.
יש כאן רמז גדול של רגישות של אבא לשני בניו, והתנהגות כלפיהם. ובכול זאת, הבחירה של אברהם אבינו, בין כול הילדים שלו, היה יצחק.
אפשר אולי לשאול, האם אברהם היה מברך גם את ישמעאל, היה אולי ישמעאל ממשיך בדרכו שהתחיל בחזרתו בתשובה? אף פעם לא נדע את התשובה. אבל, יכול להיות שצאצאי אברהם היו מסודרים לפי שני ראשים, ראש אחד יצחק, וראש אחד ישמעאל. וזה היה גולם לפילוג, מלחמות אחים, הרס. יכול להיות שבגלל זה הקב"ה בוחר אך ורק ביצחק, ואחר כך אך ורק ביעקב, ואחר כך ביהודה. ידוע לנו ההיסטוריה הנוראית בין ממלכת ישראל, של עשרה שבטים, לבין ממלכת יהודה, של שבט יהודה. יכול להיות שהקב"ה רצה למנוע זאת גם בין יצחק לבין ישמעאל, וגם בין יעקב לבין עשו.
-          בְּרִיךְ יְיָ יַת יִצְחָק שבעברית ״ויברך ה׳ את יצחק״.
יכול להיות שהכתוב מזכיר במידה מסוימת את מעשה האחים קין והבל. רק שהפעם, גם ליצחק, וגם לישמעאל יש עמים גדולים שיצאו מהם. אפשר לשאול מה ההבדל? יכול להיות שההבדל הוא שישמעאל עשה תשובה, הכיר בהקב"ה, מלך העולם, " חי וקים, הרואה ואינו נראה ".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה