יום חמישי, 4 ביוני 2020

פירוש התורה - וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת-בְּנֵי אַהֲרֹן, וַיַּלְבִּשֵׁם כֻּתֳּנֹת וַיַּחְגֹּר אֹתָם אַבְנֵט, וַיַּחֲבֹשׁ לָהֶם, מִגְבָּעוֹת--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



 כתוב בספר ויקרא, פרשת צו:
[ויקרא ח יג] וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת-בְּנֵי אַהֲרֹן, וַיַּלְבִּשֵׁם כֻּתֳּנֹת וַיַּחְגֹּר אֹתָם אַבְנֵט, וַיַּחֲבֹשׁ לָהֶם, מִגְבָּעוֹת--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.
[תרגום אונקלוס] וְקָרֵיב מֹשֶׁה יָת בְּנֵי אַהֲרוֹן, וְאַלְבֵּישִׁנּוּן כִּתּוּנִין וְזָרֵיז יָתְהוֹן הִמְיָנִין, וְאַתְקֵין לְהוֹן, קוֹבְעִין--כְּמָא דְּפַקֵּיד יְיָ, יָת מֹשֶׁה
[תרגום יונתן]  וְקָרֵיב משֶׁה יַת אַהֲרן וְיַת בְּנוֹי וְאַלְבְּשִׁינוּן כִּתּוּנִין וְזָרִיז יַתְהוֹן קְמוּרִין וּחְבַשׁ לְהוֹן כּוֹבְעִין הֵיכְמָא דְפַקֵיד יְיָ יַת משֶׁה
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 102]):
"ויקרב משה את אהרן ואת בניו וילבישם כתנות, ויזרז אותם (ב)אבנט ויחבוש להם כובעים כאשר צווה ה׳ את משה."
מִגְבָּעוֹת  - כובע קשיח בעל שוליים
קוֹבְעִין כּוֹבְעִין - קָבְעִי – קוֹבְעִים
-          תרגום יונתן מוסיף יַת אַהֲרן .
מצאתי כתוב באותו הספר:
"בספר ינחנו כאן דקדק בדברי המתרגם, וז״ל: היונתן מתרגם: דקריב משה ית אהרן דית בנוי, (מה שלא נזכר אהרן בפסוק), נראה לי מה שמוסיף על המקרא: ית אהרן, לרמוז בזה על מש״ב בתורת כהנים: ויקרב משה את בני אהרן דלבישם כתנות, כשם שנעשה משה סגן לאהרן, כך נעשה סגן לבניו, והכוונה כי עשה גם בניו כהנים גדולים כשיטת היונתן בבמדבר ג), ע״ש בביאורי, עכ״ל. ושם מסיים: כי במשיחת משה נעשו בני אהרון כהנים גדולים שווה כאהרון, עכ״ל."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה