יום חמישי, 11 ביוני 2020

פירוש התורה - וְאֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, תְּדַבֵּר לֵאמֹר: קְחוּ שְׂעִיר-עִזִּים לְחַטָּאת, וְעֵגֶל וָכֶבֶשׂ בְּנֵי-שָׁנָה תְּמִימִם לְעֹלָה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



כתוב בספר ויקרא, פרשת שמיני:
[ויקרא ט ג] וְאֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, תְּדַבֵּר לֵאמֹר:  קְחוּ שְׂעִיר-עִזִּים לְחַטָּאת, וְעֵגֶל וָכֶבֶשׂ בְּנֵי-שָׁנָה תְּמִימִם לְעֹלָה.
[תרגום אונקלוס] וְעִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, תְּמַלֵּיל לְמֵימַר:  סַבוּ צְפִיר בַּר עִזִּין לְחַטָּתָא, וְעֵיגַל וְאִמַּר בְּנֵי שְׁנָא שַׁלְמִין לַעֲלָתָא.  
[תרגום יונתן] וְעִם בְּנֵי יִשְרָאֵל תְּמַלֵיל לְמֵימָר סָבוּ בְּרַם אַתּוּן צְפִיר בַּר עִיזֵי מְטוֹל דְסַטָנָא מִימְתִיל בֵּיהּ מְטוֹל דְלָא יִשְׁתְּעֵי עֲלֵיכוֹן לִישָׁן תְּלִיתָאֵי עַל עֵיסַק צְפִיר בַּר עִיזֵי דִנְכִיסוּ שִׁבְטוֹי דְיַעֲקב וּרְמִיוּ יָתֵיהּ וְעִיבַד יָתֵיהּ לְחַטָאתָא וְעֵיגְלָא מְטוֹל דְאִשְׁתַּעְבַּדְתּוּן לְעֵיגְלָא וְאִימַר בַּר שַׁתֵּיהּ מְטוֹל דְיִדְכַּר לְכוֹן זְכוּתָא דְיִצְחָק דְכַפְתֵיהּ אָבוֹי הֵי כְאִמְרָא תְּרֵיהוֹן שַׁלְמִין לְעָלָתָא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 114]):
"ואל בני ישראל תדבר לאמר: קחו גם אתם שעיר עזים, מפני שהשטן נמשל בו. כדי שלא יספר עליכם לשון שלישית (הרע ויקטרג), על דבר שעיר העזים אשר שחטו שבטי יעקב ורימו אותו (שזה דם יוסף), ועשו אותו להטאת. והעגל (תביאו) משום שנשתעבדתם להעגל, וכבש בן שנתו כדי שייזכר לכם זכות יצחק אשר עקדו אביו בכבש, שניהם תמימים לעולה."
-          מה שכתבתי בפסוק הקודם, מתאים גם לפסוק זה:
מעניין איך תרגום יונתן קושר בין הטכסים הדתיים שהקב"ה מצווה על בני ישראל, לבין הזכויות של בני ישראל, לפני הקב"ה.
לעניות דעתי, אני מניח שזה נעשה בהשפעת חורבן בית המקדש השני, וחורבן ירושלים. יכול להיות שהעם היהודי חרד, פוחד, חושד בפני הבאות, אחרי חורבן ירושלים ובית המקדש השני. לכן, מחפשים במה להיתפס, במה למצוא עזרה, ועידוד.
בלי ספק, חורבן בית המקדש השני, וחורבן ירושלים בידי הרומאים, הייתה טראומה קשה מלשאת עבור העם היהודי של אז, וגם עבור הדורות הבאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה